Show simple item record

Phonological awareness in two groups at first elementary grade students of public and subventioned schools

dc.creatorAravena T., Jeniffer
dc.date2014-11-17
dc.date.accessioned2019-04-15T13:38:47Z
dc.date.available2019-04-15T13:38:47Z
dc.identifierhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/32102
dc.identifier10.5354/rcdf.v13i0.32102
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/32006
dc.descriptionEl objetivo del estudio fue describir el desempeño de conciencia fonológica en escolares que inician primero básico. El grupo de estudio estaba constituido por 100 niños chilenos1 de nivel socioeconómico bajo, pertenecientes a colegios municipales y particulares subvencionados de la Región Metropolitana. Se evaluó el desempeño, mediante la prueba de conciencia fonológica. Los resultados obtenidos muestran que al iniciar primero básico, un 56% de los escolares presenta un desarrollo de conciencia fonológica bajo el promedio esperado para su edad. Por otra parte el análisis del desempeño de cada subprueba muestra diferencias significativas asociadas a la complejidad de las tareaes-ES
dc.descriptionThe aim of this study was to describe the phonological awareness performance in students starting first grade in elementary school, considering the type educational institution they attend. The study group consisted of 100 Chilean children, low socioeconomic status, enrolled in public schools and state-funded private schools in the Metropolitan Region. The development of phonological awareness was assessed using a test for phonological awareness. The results show that, at the beginning of first grade, 56% of students show a low development of phonological awareness. In addition, the analysis of the level of performance on each sub-test shows significant differences linked to the complexity of the tasks. Furthermore, it was found that students attending state-funded private schools performed better in phonological awareness than students in public schools.en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Medicina. Departamento de Fonoaudiologíaes-ES
dc.relationhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/32102/36218
dc.sourceRevista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 13 (2014): Noviembre; 40-49es-ES
dc.source0719-4692
dc.source0717-4659
dc.titleConciencia fonológica en escolares de primero básicoes-ES
dc.titlePhonological awareness in two groups at first elementary grade students of public and subventioned schoolsen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record