Show simple item record

Procesos de simplificación fonológica en niños de 4, 5 y 6 años con dificultades fonológicas

dc.creatorPavez G., María Mercedes
dc.creatorColoma T., Carmen Julia
dc.creatorMaggiolo L., Mariangela
dc.creatorPeñaloza C., Christian
dc.date2013-11-20
dc.date.accessioned2019-04-15T13:38:51Z
dc.date.available2019-04-15T13:38:51Z
dc.identifierhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/29926
dc.identifier10.5354/rcdf.v12i0.29926
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/32020
dc.descriptionThis paper studies children who have phonological difficulties (PD) from the theoretical principles of natural phonology. This theory holds that the development consists in the gradual loss of the phonological simplification processes (PSP) which affect the production of words. Children with PD do not delete properly the PSP and therefore their speech is unintelligible and similar to that of younger children. Studies on the loss of phonological simplification processes in children with typical language development have been carried out in Spanish. However, far too little attention has been paid to this loss in children with PD. Objective: to compare the management of phonological simplification processes by children aged  4, 5 and 6 years with PD. Method: 34 children with PD and diagnosed with Specific Language Impairment (SLI), students enrolled in a language school, divided into three groups: 4.0 to 4.11 years (n12); 5.0 to 5.11 years (n11) and 6.0 to 6.11 years (n11). Children  were assessed individually in their schools using the Test para Evaluar  Procesos de Simplificación Fonológica (TEPROSIF-.‐R). Results: it was observed that the loss of PSP in children with PD is evident between children aged 4 and 5 years, but it is slower between children aged 5 and 6 years, especially, those related to the structure of the syllable and the word.en-US
dc.descriptionSe estudia a niños con dificultades fonológicas (DF) desde la perspectiva de la teoría de la fonología natural. Según ella, el desarrollo consiste en la paulatina eliminación de procesos fonológicos de simplificación (PSF) que afectan a la producción de palabras. Los niños con DF no eliminan adecuadamente los PSF y, por ello, sus emisiones son poco inteligibles y similares a la de niños de menor edad. Existe información en español acerca de la eliminación de PSF en el desarrollo típico, pero es escasa en menores con DF. Objetivo: comparar el manejo de PSF en niños con DF de 4, 5 y 6 años. Método: Se trabajó con 34 menores, con DF y diagnóstico de TEL, alumnos de escuela de lenguaje, distribuidos en tres grupos: 4.0 a 4.11 años (n12); 5.0 a 5.11 años (n11) y 6.0 a 6.11 años (n11). Fueron evaluados individualmente en su establecimiento educacional con el Test para evaluar procesos de simplificación fonológica (TEPROSIF-.‐R). Resultados: Se constató que la eliminación de PSF en los niños con problemas fonológicos es evidente entre los 4 y 5 años, pero se lentifica entre los 5 y 6 años, en especial, en los relacionados con la estructura de la sílaba y de la palabra.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Medicina. Departamento de Fonoaudiologíaes-ES
dc.relationhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/29926/31703
dc.sourceRevista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 12 (2013): Noviembre; Pág. 49–61es-ES
dc.source0719-4692
dc.source0717-4659
dc.titlePhonological simplification processes by children aged 4, 5 and 6 years with phonological difficultiesen-US
dc.titleProcesos de simplificación fonológica en niños de 4, 5 y 6 años con dificultades fonológicases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record