The use of the article by spanish–speaking children with language impairment
El uso del artículo en niños hispanohablantes con trastorno específico del lenguaje
Author
Auza B., Alejandra
Morgan P., Gareth
Abstract
Spanish-speaking children with Typical Language Development (TLD) and children with Language Impairment (LI) still commit semantic and pragmatic errors in their school years generating article omissions and substitutions. Definite articles seem to be vulnerable, despite the methodological variability, sociocultural and linguistic differences, among previous research. Forty-five monolingual Spanish-speakers living in Mexico between 4;0 and 8;0 participated: 1) 15 children with LI; 2) 15 children with TLD matched by age; 3) 15 children with TLD matched by language level with the first group. The experimental task consisted in the presentation of toys organized by semantic groups and accompanied by questions that elicit definite and indefinite articles, and bare nouns. Children with LI used significantly less definite articles and less semantic functions (roles and generic nouns) than the TLD groups. No significant differences were found in part-whole and common functions. Indefinites and bare nouns were used in the same proportion. It is explained that some abstract semantic functions carry an additional difficulty, in contrast with functions that are related to concrete entities. This study contributes to the understanding of patterns of article usage for their further inclusion in new tools that identify SLI. Los niños hispanohablantes con desarrollo típico del lenguaje (DTL) y los menores con Trastorno Específico/Primario del Lenguaje (TEL/TPL) en edades escolares continúan cometiendo errores semánticos y pragmáticos que generan omisiones y sustituciones del artículo. Los artículos definidos parecen ser vulnerables a pesar de la variabilidad metodológica y de las diferencias socioculturales y lingüísticas de las investigaciones previas respecto del tema. El objetivo de esta investigación es analizar el uso de los artículos en individuos con TEL. Participaron 45 niños monolingües, hablantes de español, habitantes de México entre 4;0 y 8;0: 1) 15 niños con TEL; 2) 15 niños juntados por edad con DTL; 3) 15 niños juntados por lenguaje con DTL. La tarea experimental consistió en la presentación de juguetes organizados por clases semánticas, las que fueron acompañadas por preguntas que provocaran el uso de artículos definidos, indefinidos y sustantivos escuetos. Los niños con TEL usaron significativamente menos artículos definidos y menos funciones semánticas (roles y sustantivos genéricos) que los grupos con DTL. No se encontraron diferencias significativas en otras funciones (parte - todo o comunes). Los artículos indefinidos y sustantivos escuetos fueron usados en la misma proporción. En la discusión se explica la dificultad de ciertas funciones semánticas abstractas, en contraste con aquellas funciones ligadas a entidades concretas. Este estudio contribuye a comprender los patrones de uso de los artículos, para su inclusión en futuras pruebas de identificación del TEL en español.