• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Terapia Ocupacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Terapia Ocupacional
  • View Item

VICTIM OFBULLYING PREVALENCE AND RISK FACTOR SIN CHILDREN AGED 8 TO 12 YEAR SIN A PUBLIC SCHOOL

Prevalencia y factores de riesgo para ser Víctima de bullying en escolares de 8 a 12 años De edad en una escuela pública;

Author
Martínez, Javier

Ganem, Aura

Contreras, Magda Milena

Leal, Evelyn

Soto, Mabel

Fernández, Jeimmy

Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/32392
10.5354/0719-5346.2014.32392
Abstract
Bullying is harass mentor victimization given by intimidation. This can takes everal forms, such as teasing, active exclusion of a socialgroup or physical or psychological aggression. Objective: To determine the prevalence and risk factors for becoming a victim ofbullying in school children from 8 to 12 years of public school. Materials and Methods: This study was conducted between Marchand July 2013, a sample of 101 children between 8 and 12 years was taken. Results: It was found that the prevalence of being a victimof bullying is about 30%, while the main factors related to this development was being female and being older in relation to theirage. however, the relationship could be established with human occupation from the interaction, participation and management ofinterpersonal relationships, what since occupational therapy could be managed from the contexts, occupational participation andinterpersonal relationships that influence the interaction with family, school and social context. Conclusions: Bullying is a scourgehat is growing in occupational performance alteration becoming a social problem, presenting, since occupational therapy could bemanaged from the contexts, occupational participation and interpersonal relationships that influence the interaction with family, schooland social context a high prevalence, indicated the need for timely intervention from Occupational Therapy, as a tool for prevention ofpsychosocial risk or deterioration in the school occupational performance role.
 
Bullying es el acoso o la victimización dada por medio de intimidación. Este puede manifestarse de diversas formas, por ejemplo, como burlas, exclusión activa de un grupo social o agresiones físicas o psicológicas. Objetivo: Determinar la prevalencia y factores de riesgo para ser víctima de bullying en escolares de 8 a 12 años, de una escuela pública. Materiales y Métodos: El presente estudio fue desarrollado entre los meses de marzo y julio del 2013; se tomó una muestra de 101 niños entre 8 y 12 años. Resultados: Se encontró que la prevalencia de ser víctima de Bullying es del 30%, mientras que los principales factores relacionados para este desarrollo fue ser mujer y ser del grupo de mayores con relación a la edad, así mismo la relación que se puede establecer con la ocupación humana desde la interacción, participación y manejo de las relaciones interpersonales. Conclusiones: El bullying es un flagelo que va en aumento en la alteración del desempeño ocupacional convirtiéndose en un problema social que desde Terapia Ocupacional se podría manejar desde los contextos, participación ocupacional y relaciones interpersonales, que influyen en la interacción con el contexto familiar, escolar y social, el cual presentó una alta prevalencia, indicando la necesidad de intervenciones oportunas desde Terapia Ocupacional como una herramienta de prevención del riesgo psicosocial o de alteraciones en el desempeño ocupacional y rol escolar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB