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Prevalencia y factores de riesgo para ser Víctima de bullying en escolares de 8 a 12 años De edad en una escuela pública;

dc.creatorMartínez, Javier
dc.creatorGanem, Aura
dc.creatorContreras, Magda Milena
dc.creatorLeal, Evelyn
dc.creatorSoto, Mabel
dc.creatorFernández, Jeimmy
dc.date2014-07-31
dc.identifierhttps://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/32392
dc.identifier10.5354/0719-5346.2014.32392
dc.descriptionBullying is harass mentor victimization given by intimidation. This can takes everal forms, such as teasing, active exclusion of a socialgroup or physical or psychological aggression. Objective: To determine the prevalence and risk factors for becoming a victim ofbullying in school children from 8 to 12 years of public school. Materials and Methods: This study was conducted between Marchand July 2013, a sample of 101 children between 8 and 12 years was taken. Results: It was found that the prevalence of being a victimof bullying is about 30%, while the main factors related to this development was being female and being older in relation to theirage. however, the relationship could be established with human occupation from the interaction, participation and management ofinterpersonal relationships, what since occupational therapy could be managed from the contexts, occupational participation andinterpersonal relationships that influence the interaction with family, school and social context. Conclusions: Bullying is a scourgehat is growing in occupational performance alteration becoming a social problem, presenting, since occupational therapy could bemanaged from the contexts, occupational participation and interpersonal relationships that influence the interaction with family, schooland social context a high prevalence, indicated the need for timely intervention from Occupational Therapy, as a tool for prevention ofpsychosocial risk or deterioration in the school occupational performance role.en-US
dc.descriptionBullying es el acoso o la victimización dada por medio de intimidación. Este puede manifestarse de diversas formas, por ejemplo, como burlas, exclusión activa de un grupo social o agresiones físicas o psicológicas. Objetivo: Determinar la prevalencia y factores de riesgo para ser víctima de bullying en escolares de 8 a 12 años, de una escuela pública. Materiales y Métodos: El presente estudio fue desarrollado entre los meses de marzo y julio del 2013; se tomó una muestra de 101 niños entre 8 y 12 años. Resultados: Se encontró que la prevalencia de ser víctima de Bullying es del 30%, mientras que los principales factores relacionados para este desarrollo fue ser mujer y ser del grupo de mayores con relación a la edad, así mismo la relación que se puede establecer con la ocupación humana desde la interacción, participación y manejo de las relaciones interpersonales. Conclusiones: El bullying es un flagelo que va en aumento en la alteración del desempeño ocupacional convirtiéndose en un problema social que desde Terapia Ocupacional se podría manejar desde los contextos, participación ocupacional y relaciones interpersonales, que influyen en la interacción con el contexto familiar, escolar y social, el cual presentó una alta prevalencia, indicando la necesidad de intervenciones oportunas desde Terapia Ocupacional como una herramienta de prevención del riesgo psicosocial o de alteraciones en el desempeño ocupacional y rol escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Medicinaes-ES
dc.relationhttps://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/32392/34186
dc.sourceRevista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 14 Núm. 1 (2014): Julio; Pág. 81-88es-ES
dc.sourceRevue Chilien d'ergothérapie; Vol. 14 Núm. 1 (2014): Julio; Pág. 81-88fr-CA
dc.sourceRevista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 14 Núm. 1 (2014): Julio; Pág. 81-88pt-BR
dc.source0719-5346
dc.source0717-6767
dc.titleVICTIM OFBULLYING PREVALENCE AND RISK FACTOR SIN CHILDREN AGED 8 TO 12 YEAR SIN A PUBLIC SCHOOLen-US
dc.titlePrevalencia y factores de riesgo para ser Víctima de bullying en escolares de 8 a 12 años De edad en una escuela públicaes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


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