Lexical availability in learners of Spanish in immersion context: a platform for the teaching of lexicon
Disponibilidad léxica de aprendientes de español como segunda lengua en Santiago de Chile: una plataforma para la enseñanza del léxico
Author
Galdames Jiménez, Ángela
Guerrero González, Silvana
Toledo Vega, Gloria
Abstract
Related with the studies of second language acquisition, this study explores the written lexical availability in learners of Spanish as second language (SSL) at the beginning of their immersion period in Santiago, Chile. We consider the sociolinguistic factor of sex from a quantitative perspective. The linguistic factor of the mother tongue, and the cognitive factor of their proficiency in L2, were both considered from a descriptive point of view. To meet this goal, the available lexicon was identified in a written corpus, and it was quantified and correlated with the gender external variable. It was also considered some level of influence of the L1 in the employment of the available lexicon, and the proficiency in SSL. To relate the lexicon with the proficiency in L2 we used the notions of the lexical inventory of the Cervantes Institute. The results show the need of advanced learners to review the semantics fields of the intermediate level, because their intake counts basically with the items of the more basic ones. Esta investigación se enmarca en los estudios de adquisición de segundas lenguas y explora cuál es la disponibilidad léxica escrita de los hablantes extranjeros que estudian español como segunda lengua (EL2) al inicio de su aprendizaje en inmersión en Santiago de Chile. Consideramos cuantitativamente el factor sociolingüístico (sexo), y descriptivamente, un factor lingüístico (lengua materna de los aprendientes) y un factor cognitivo (nivel de L2). Para cumplir este objetivo se identificó el léxico disponible en un corpus escrito, se cuantificó y se relacionó su disponibilidad con la variable externa sexo; se examinó la incidencia de la lengua materna de los aprendientes y se determinó la influencia del nivel de lengua en el manejo del léxico disponible. Para relacionar el léxico con el nivel de lengua nos remitimos a dos nociones del inventario léxico del Plan Curricular del Instituto Cervantes. Los resultados muestran la necesidad de que los aprendientes de niveles avanzados reestudien los campos semánticos de los niveles intermedios inmediatamente anteriores, pues en su intake cuentan predominantemente con ítems léxicos de los niveles más básicos.