Deconstruction of female sexuality configuration in Freud: A reading proposal of Elfriede Jelinek's The Piano Teacher
Deconstrucción de la configuración de sexualidad femenina en Freud: una propuesta de lectura de La pianista de Elfriede Jelinek
Author
Araya Alarcón, René
Abstract
The present article proposes a reading of the novel Elfriede Jelinek’s The Piano Teacher as a deconstruction of the configuration of female sexuality in Freud. For this, it investigates the theoretical elaborations of Foucault and Derrida and the main elements of the differentiation of Freudian female sexuality: preoedipal phase, mother-daughter bond, castration fantasy. Finally, we try to show that The Piano Teacher deconstructs the way in which psychoanalytic discourses install subjectivation regimes that place women in a position of inferiority.
El presente artículo propone una lectura de la novela La pianista de Elfriede Jelinek como deconstrucción de la configuración de sexualidad femenina en Freud. Para ello, se indaga en elaboraciones teóricas de Foucault y Derrida y en los principales elementos de la diferenciación de la sexualidad femenina freudiana: fase preedípica, ligazón madre-hija, fantasía de castración. Finalmente, se intenta demostrar que La pianista deconstruye el modo en que discursos psicoanalíticos instalan regímenes de subjetivación que sitúan en posición de inferioridad a la mujer.