Cultural identity and context in Blossom, by Dionne Brandt
Identidad cultural y contexto en Blossom, de Dionne Brandt
Author
Herrera Guitián, Yoseti
Abstract
This paper intends to explore the phenomenon of cultural identity on one of the pioneer societies in handling pluriculturality: Canada. This part of the study focuses on the first half of the XX century, specially, on the literary discourse produced by Canadian female writers. The analysis of this period established some identity features of the Canadian culture, which are later identified on the literary discourse of a short story written by Dionne Brandt, one of the best representatives of literature of that northern country. Taking into consideration the importance of contexts in the formation and transformation of identities, some categories from the Theory of Contexts are used for the analysis of this discourse. The methodology used allows to broaden the spectrum of analysis of cultural identity, because it covers the uniqueness of each individual and the social collectivity, as well as the connection between the processing of discourse, social structures and communicative situations. The results show identities of new comer groups and those who receive them in conflict. On the short story as such, contradictions between migratory inclusive policies and discrimination against minority groups (immigrants) are expressed. Likewise, there is evidence of the interrelation of contexts with discourse and ways of acting that are as much part of the process as a result of it, for these contexts can change provided the strategies created by groups to face new and sometimes hostile cultural environments. Este artículo pretende explorar el fenómeno de la identidad cultural en una de las sociedades pioneras en el tratamiento a la pluriculturalidad: Canadá. El estudio se centra en la primera mitad del siglo XX, en especial el discurso literario anglófono de escritoras canadienses a fin de establecer algunos rasgos identitarios de esa cultura, que luego se identifican en el discurso literario de un cuento escrito por Dionne Brant, una de las exponentes literarias más reconocidas en ese país norteño. Dada la importancia de los contextos en la formación y transformación de las identidades, se proponen categorías de la Teoría de los contextos para el análisis de este discurso. La metodología utilizada permite ampliar mucho más el espectro de análisis de este fenómeno, pues abarca tanto la singularidad de cada individuo como la colectividad social y la conexión entre procesamiento del discurso, las estructuras sociales y las situaciones comunicativas. Los resultados muestran identidades en conflicto entre los que recién llegan y los que los reciben. En la obra en cuestión, se expresan contradicciones entre políticas migratorias inclusivas y la discriminación hacia grupos minoritarios (inmigrantes). Igualmente se evidencia la interrelación de los contextos con los discursos y maneras de actuar que son parte del proceso y del resultado, pues estos contextos pueden cambiarse a partir de las estrategias que los grupos elaboran para enfrentar nuevos y, a veces, hostiles entornos culturales.