CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: STRATEGY FOR IMPROVING LABOR PERFORMANCE AND INCREASING PROFITS, OR ETHICAL DUTY IN FIRMS?
RESPONSABILIDAD SOCIAL EMPRESARIAL: ¿ESTRATEGIA PARA MEJORAR EL DESEMPEÑO LABORAL Y AUMENTAR UTILIDADES, O DEBER ÉTICO DE LAS EMPRESAS?
Author
Barroso Tanoira, Francisco Gerardo
Abstract
The objective of the study is to verify if Corporate Social Responsibility (CSR) actions are strategies for improving labor performance and increasing profits, or if they are an ethical duty in firms. The method was the documentary review of diverse authors’ works, which include CSR concepts and experiences in firms. There was evidence that the practice of CSR does not increase sales, which depend on many other factors, and that it was neither a guarantee of higher profits. However, being socially responsible improves workers’ quality of work life, which improves their satisfaction and performance. Conclusions show that being socially responsible neither fosters better labor performance, nor it guarantees profit increase. However, not being socially responsible leads to an imminent exit of the market. CSR is an ethical duty of firms and there must not be any way for performing out of social responsibility if sustainable development is desired. El objetivo del estudio es verificar si las acciones de responsabilidad social empresarial (RSE) son estrategias para mejorar el desempeño laboral y aumentar las utilidades, o si constituyen un deber ético en las empresas. Como método se recurrió a la revisión documental de trabajos de diversos autores, los cuales incluyen conceptos de RSE y experiencias en empresas. Se encontró evidencia de que la práctica de la RSE no incrementa las ventas, las cuales dependen de muchos factores, y que tampoco es una garantía de mayores utilidades. Sin embargo, ser socialmente responsable mejora la calidad de vida de los trabajadores, lo cual sí aumenta la satisfacción y el desempeño de éstos. Las conclusiones indican que ser socialmente responsable fomenta un mejor desempeño laboral, aunque no garantiza el incremento de utilidades, Sin embargo, no serlo es una vía inminente para salir del mercado. La RSE es un deber ético de las empresas, por lo que no debe haber otra forma de actuar que no sea de manera socialmente responsable si se desea el desarrollo sostenible.