Show simple item record

Aesthetic of relations and interactive practices in the contemporary city

dc.creatorMancini, Daniele
dc.date2011-08-14
dc.date.accessioned2019-04-15T14:28:13Z
dc.date.available2019-04-15T14:28:13Z
dc.identifierhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/806
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/34298
dc.descriptionThe contemporary urban landscape is an emerging territory for experimentation in the field of interactive installations. The city seems to be coated by a sensitive yet invisible and reactive skin able to perceive, decode, connect and store multiple stimuli received from the natural environment. Its real time reactions often belong to an emotional, synaesthesic and almost irrational communication realm. The practice of interactive design, through its operative and sense horizons, is an appropriate tool to detect and interpret some of the many contradictions of our Contemporary urban condition in its struggle with a still strong Modern vision of the world: for example the subtractive aesthetic of modernity (less is more) has been transformed by the immateriality of the digital realm into an aesthetic of disappearance (Paul Virilio) and into an aesthetic of relations.en-US
dc.descriptionEl paisaje urbano contemporáneo es territorio privilegiado para la experimentación en el campo de las instalaciones interactivas. La ciudad parece así recubrirse de una piel sensible, aunque invisible y temporal. Es una ciudad reactiva, capaz de percibir, conectar en red, almacenar múltiples estímulos del entorno natural, y también de generar, en tiempo real, una respuesta que a menudo desborda en una comunicación sinestésica, emocional, casi irracional. La idea central es que la práctica de proyecto interactivo, a través de sus horizontes sensoriales y operativos, es una herramienta con la que se puede revelar e interpretar algunas de las aporías que la arquitectura de la ciudad elaboradas respecto a la relación entre modernidad y contemporaneidad. Por ejemplo la estética sustractiva de la modernidad (less is more) con sus obras ligeras y casi-transparentes se está transformando, gracias a la inmaterialidad de lo digital, en una estética de la desaparición, como sostiene Paul Virilio (Virilio, 1989), y en una estética de las relaciones.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad del Bío-Bío, Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/806/763
dc.sourceArquitecturas del Sur; V.29, N.39 (Agosto 2011): ESPACIO PÚBLICO; 58-71es-ES
dc.source0719-6466
dc.source0716-2677
dc.titleEstéticas relacionales y prácticas interactivas en la ciudad contemporáneaes-ES
dc.titleAesthetic of relations and interactive practices in the contemporary cityen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record