• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Arquitecturas del Sur
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Arquitecturas del Sur
  • View Item

The foundation for and proposals to achieve comprehensive assessment in the teaching of architectural projects

Bases y propuestas para lograr evaluaciones comprensivas en la enseñanza del proyecto

Author
Goycoolea Prado, Roberto

Lara Aspee, Carlos

Full text
http://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/1999
Abstract
La evaluación de las asignaturas donde se enseña a proyectar es uno de los aspectos más espinosos de la docencia de la arquitectura, como muestra el desconcierto que muchos alumnos suelen expresar al no comprender ni aceptar críticamente las calificaciones recibidas. En este artículo se analizan algunas razones que podrían explicar esta situación. Pero, sobre todo, se estudian las posibles bases conceptuales y prácticas en la que podría plantearse una evaluación del proyecto que cumpla con sus objetivos pedagógicos. Es decir, que los alumnos comprendan el sentido y alcance de sus evaluaciones para que, desde ahí y de manera autónoma, puedan valorar las soluciones dadas a otros problemas y actuar en consecuencia. Cabe apuntar que el objetivo de estas notas no es plantear soluciones a un problema concreto, sino más bien alentar un debate que aborde en toda su complejidad la evaluación actual de las asignaturas no axiomáticas en la enseñanza disciplinar.
 
The assessment of the subjects in which architectural design is taught is one of the thorniest aspects of teaching architecture, as shown by the confusion that many students often express when they neither critically understand nor accept the grades received. In this article, some reasons that could explain this situation are analyzed. But above all, it studies the possible conceptual foundation and practices that could give rise to an architectural project assessment that meets pedagogical objectives. That is, students are able to understand the meaning and scope of their evaluations so that from that base they can autonomously assess the solutions given to other problems and act accordingly. It should be noted that the purpose of this text is not to propose solutions to a concrete problem, but rather encourage a debate to address, in all its complexity, the current assessment of non-axiomatic subjects in the teaching of the discipline.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB