Show simple item record

Free radicals. Large-scale project and teaching strategies in schools of architecture associated with the visionary movements of 1960-1970

dc.creatorPérez López, Irene
dc.date2015-12-31
dc.date.accessioned2019-04-15T14:29:33Z
dc.date.available2019-04-15T14:29:33Z
dc.identifierhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2043
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/34641
dc.descriptionThis article lays out the results of a study entitled “The teaching of architecture in the freshman year”, the aim of which was to take an in-depth look at the syllabi of different schools of architecture around the world and understand how the structure of the freshman-year curriculum shapes the education of future architects. One of the main difficulties encountered in this research is the continuing fragmentation of knowledge into areas, in spite of the growing need to train architects that understand the discipline in an integrated way. Therefore, this study stresses the need to establish transverse topics that make it possible to once again join the aforementioned self-contained areas of knowledge, and in this manner assure that students make connections between acquired knowledge.en-US
dc.descriptionEl entendimiento de la práctica, la teoría y la enseñanza de la arquitectura como un solo proceso es algo que se ha repetido en ciertos grupos o movimientos, oficinas de arquitectura y escuelas, alcanzando especial trascendencia en algunos momentos puntuales. El artículo aborda el trabajo de algunas técnicas de enseñanza transferidas de prácticas profesionales o, a la inversa, formas de enfrentarse al proyecto profesional derivadas de técnicas aplicadas en la enseñanza de la arquitectura. Para ser más precisos y no abarcar un sin fin de testimonios, la investigación se concentra en un periodo de la arquitectura que produjo métodos muy diversos de establecer dichas transferencia entre la enseñanza y el proyecto: los movimientos radicales y conceptuales de la década de 1960-1970, y se centra específicamente en la revisión de proyectos de gran escala, desde urbanos a arquitectónicos. El método de trabajo consiste en el estudio contrastado de casos, referido tanto a escuelas de arquitectura, como a proyectos, con el fin de establecer filiaciones y detectar casos arquetípicos de estudio.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad del Bío-Bío, Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2043/2000
dc.relation/*ref*/ARCHITECTURAL ASSOCIATION. DIPLOMA UNIT 9 1976. No Title. A.D. Architectural design, vol. 46, no. 7, pp. 401.
dc.relation/*ref*/BANHAM, R. 2001. Megaestructuras: Futuro urbano del pasado reciente. 2. S.l.: Editorial Gustavo Gili, S.L. ISBN 978-8425218514.
dc.relation/*ref*/BORGONUOVO, S.F.V. 2014. Global Tools 1973-1975. Global Tools 1973-1975 [en línea]. [Consulta: 25 agosto 2015]. Disponible en: http://www.domusweb.it/en/news/2014/03/15/global_tools_1973-1975.html.
dc.relation/*ref*/CHUNG, C J ; INABA, J ; KOOLHAAS, R ; LEONG, S T ; OF DESIGN, HARVARD UNIVERSITY. GRADUATE SCHOOL: Harvard Design School Guide to Shopping, Project on the city : Taschen, 2002 — ISBN 9783822860472
dc.relation/*ref*/BRANZI, A. 2005. No-Stop City: Archizoom Associates 1969-1972. En: M. SCHAIK, MARTIN VAN; OTAKAR (ed.), Exit Utopia Architectural Provocations 1956-76. Munich: Prestel Publishing, pp. 320. ISBN 978-3791329734.
dc.relation/*ref*/BUCHANAN, P. 1983. Elia Zenghelis, Rem Koolhaas, Zaha Hadid. Architectural Review [en línea], vol. CLXXIV, no. 1040, pp. 64-67. Disponible en: http://www.architectural-review.com/archive/.
dc.relation/*ref*/DEYONG, S. 2002. «Memories of the Urban Future: The Rise and Fall of the Megastructure.» En: T. RILEY (ed.), The Changing of the Avant-garde: Visionary Architectural Drawings from the Howard Gilman Collection. Nueva York: The Museum of Modern Art, pp. 192. ISBN 0870700030.
dc.relation/*ref*/GARGIANI, R. 2008. Rem Koolhaas/OMA : the construction of merveilles. Essays in. Lausanne: EPFL Press. ISBN 9782940222223.
dc.relation/*ref*/KOOLHAAS, R. 1996. Understanding the New Urban Condition: the Project on the City. GSD News, vol. Winter/Spr, pp. 13.
dc.relation/*ref*/KOOLHAAS, R., OBRIST, H.-U. y OTA, K. 2011. Project Japan: Metabolism Talks. 1st. Colonia: Taschen. ISBN 3836525089.
dc.relation/*ref*/KULTERMANN, U. (Ed.) 1970. Tange, Kenzo. Kenzo Tange, 1946-1969: arquitectura y urbanismo. Barcelona: Gustavo Gili, p. 285
dc.relation/*ref*/M. SCHAIK, MARTIN VAN; OTAKAR (ed.), Exit Utopia Architectural Provocations 1956-76. Munich: Prestel Publishing, pp. 320. ISBN 978-3791329734.
dc.relation/*ref*/MULLANE, M. 2014. Kenzo Tange & Tange Lab, 1948-1973. Kenzo Tange &Tange Lab, 1948-1973 [en línea]. [Consulta: 23 marzo 2015]. Disponible en: http://radical-pedagogies.com/search-cases/a30-kenzo-tange-lab/.
dc.relation/*ref*/NATALINI, A. 2005. How Great Architecture still was in 1966… (Superstudio and Radical Architecture, Ten Years on). En: M. van S.O. ADOLFO; MÁČEL (ed.), Exit utopia : architectural provocations, 1956-1976. Munich: Prestel Publishing, pp. 319. ISBN 3791329731.
dc.relation/*ref*/STIERLI, M. 1968. Denise Scott Brown and Robert Venturi, «Learning from Las Vegas» at the Yale School of Architecture. [en línea]. Disponible en: http://radical-pedagogies.com/search-cases/a15-las-vegas-yale-school-architecture/.
dc.relation/*ref*/UNGERS, OSWALD M; KOOLHAAS, R. 2013. The City in the City, Berlin a Green Archipelago. Zürich: Lars Müller Publisher. ISBN 9783037783252.
dc.relation/*ref*/VENTURI, ROBERT; SCOTT-BROWN DENISSE; IZENOUR, STEVEN. Aprendiendo de Las Vegas: El simbolismo olvidado de la forma arquitectónica. Barcelona : Gustavo Gili, 2000 — ISBN 978-8425217494
dc.relation/*ref*/WHITING, S.1999. Spot check: a conversation between Rem Koolhaas and Sarah Whiting / Rem Koolhaas and Sarah Whiting. Assemblage (40) December 1999 / p.36-55
dc.relation/*ref*/WILCOXEN, R. 1968. A short bibliography on megastructures. S.l.: Council of Planning Librarians. ISBN B0007EQXJ6.
dc.relation/*ref*/ZENGHELIS, ELIA; KOOLHAAS, R. 1978. Architettura della metropoli planetaria. Diploma School: Unit 9. L´architettura nell´universita´: Europa [en línea], vol. 21, pp. 7-17. Disponible en: http://www.editorialelotus.it/web/item.php?id=21.
dc.sourceArquitecturas del Sur; V.33, N.48 (Diciembre 2015): ENSEÑANZA DE LA ARQUITECTURA; 80-93es-ES
dc.source0719-6466
dc.source0716-2677
dc.titleRadicales Libres. Estrategias proyectuales y docentes de gran escala en las escuelas de arquitectura asociadas a los movimientos visionarios de 1960-1970es-ES
dc.titleFree radicals. Large-scale project and teaching strategies in schools of architecture associated with the visionary movements of 1960-1970en-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record