Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960.
Education and architecture: Regional Teacher´s Colleges (Centros Regionales de Educación Normal) in Mexico, 1960.
Author
Rueda Velazquez, Claudia
Rentería Cano, Isabela
Full text
http://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/290910.22320/07196466.2017.35.052.10
Abstract
En México, en 1960, se puso en marcha “El plan de once años” promovido por el entonces Secretario de Educación Pública Jaime Torres. Este programa pretendía resarcir las carencias de la educación básica en México, mediante la construcción de escuelas primarias y la re-estructuración de la formación de los docentes. El programa previó dos sedes pilotos de Centros Regionales de Educación Normal en donde se formarían los maestros desde una visión holística. Ambos centros fueron concebidos como espacios que promoverían la transformación en la cultura y educación regional. Este artículo se centra en estos dos planteles que dan respuesta a una línea de pensamiento. La metodología que se utiliza es un análisis comparativo del programa, ideología y pedagogía del plan de estudios versus el proyecto arquitectónico. Esto lleva a explicar el papel de la arquitectura moderna en el proceso de renovación de la educación en México. In 1960, the “Eleven Year Plan” (El plan de once años), promoted by Jaime Torres Bodet, the Secretary of Public Education at the time, was launched in Mexico. This program intended to compensate for the deficiencies in elementary education through the construction of primary schools and the restructuring of teacher training. The program planned two pilot Regional Teacher´s Colleges (Centros Regionales de Educación Normal) where teachers would be trained according to a holistic point of view. Both colleges were conceived as spaces that would promote the transformation of regional education and culture. This article focuses on these two educational establishments, which responded to a certain line of thought. The methodology used for the research involved a comparative analysis of the program, ideology and pedagogy of the plan of study, versus an analysis of the architectural design. This leads to an explanation of the role of modern architecture in the process of renovating education in Mexico.