Para una lectura de El cementerio más hermoso de Chile, de Christian Formoso;
Author
Mansilla, Sergio
Abstract
This article proposes and discusses some aspects of the poetic representation of the Magellanic territory which we find in El cementerio más hermoso de Chile. We advance on the thesis that the metaphor of the cemetary, which functions as a pivotal point for the author, synthesizes the telling of the history of entropy of time and of the place-state, whose unfolding, however, is not absolute death. On the contrary, as Kooch ́s Tehuelche cosmogonic myth –which operates as the subtext for the collection– from the original sadness for loneliness and the enveloping darkness emerges, at last, a world of life with its lights and shadows. Artículo en el que se proponen y discuten algunos aspectos de la representación poética del territorio magallánico que hallamos en El cementerio más hermoso de Chile. Se avanza la tesis de que la metáfora del cementerio, que sirve de pivote al poeta, sintetiza el relato de una historia de entropía del tiempo y del lugar-nación cuyo desenlace, sin embargo, no es la muerte absoluta. Al contrario, como en el mito cosmogónico tehuelche de Kooch –que opera como subtexto del poemario–, de la tristeza originaria por la soledad y la tiniebla envolvente emerge al fin el mundo de la vida con sus luces y sombras.