The archive as communication and memory device in the documentary “El Padre Mío” from Diamela Eltit, Lotty Rosenfeld and Juan Forch
El archivo como dispositivo de comunicación y memoria en el documental El padre mío de Diamela Eltit, Lotty Rosenfeld y Juan Forch;
;
Author
Elizondo Oviedo, María Verónica
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/3674510.5354/rcm.v0i32.36745
Abstract
The paper presents an analysis of the documentary El padre mío (1985) performed by Chilean artists,
Eltit, Lotty Rosenfeld and Juan Forch. The research focuses on the use of archival material recovered
by the authors and which forms the basis of the video. The documentary reviews the almighty father
figure through Augusto Pinochet’s image and its counterpart, a tramp. The voices and images of the
forgotten ones by social and economic policies are printed on the body of the archive. In this case,
the archive works as a communication device that allows us to visit and think the place of memory
in repressive contexts. El artículo presenta un análisis del documental El padre mío (1985) realizado por lxs artistas chilenxs, Diamela Eltit, Lotty Rosenfeld y Juan Forch. La investigación se centra en el uso del material de archivo recuperado por lxs autorxs y que sirve de base del video. El documental revisa la figura del padre todo poderoso a través la imagen de Augusto Pinochet y su contrapartida, un vagabundo. Sobre el audiovisual del dictador se imprimen las voces y las imágenes de los olvidados por las políticas sociales y económicas del gobierno de facto. En este caso, el archivo funciona como un dispositivo de comunicación que permite visitar y pensar el lugar de memoria en contextos represivos.