Investment in advertising and media pluralism. A comparative approach to the case of the press in Chile
Inversión publicitaria y pluralismo informativo: Una aproximación comparada al caso de la prensa en Chile; 
; 
Author
Vergara, Enrique
Garrido, Claudio
Santibáñez, Abraham
Vera, Pedro
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/2587110.5354/rcm.v0i25.25871
Abstract
Through a case study to advertisers who have been faced with complaints involving its reputation, this article seeks to explore the relationship between pluralism and advertising, identifying possible risks to the Media dependence on advertising investment. From a quantitative and qualitative analysis warns that the influence of the warning on the environment is diffuse, not given directly but assumed as implicit, which involved highly complex political, commercial and professional practice, which has a major impact on content production and generation of a public discussion space. A  través  de  un  estudio  de  caso  a  empresas  anunciantes  que  se  han  visto  enfrentadas  a  
denuncias que afectan su reputación, este artículo busca explorar la relación entre pluralismo 
informativo  y  publicidad,  identificando  los  posibles  riesgos  que  conlleva  para  el  medio  su  
dependencia de la inversión publicitaria. Como resultado de un análisis tanto cuantitativo 
como  cualitativo,  se  advierte  que  la  influencia  del  avisador  sobre  el  medio  es  difusa,  no  se  
da  de  forma  directa  sino  que  se  asume  como  algo  implícito,  de  alta  complejidad  donde  
intervienen dimensiones políticas, comerciales y de práctica profesional, lo que impacta en 
la producción de contenidos y en la generación de un espacio de discusión pública.