Investment in advertising and media pluralism. A comparative approach to the case of the press in Chile
Inversión publicitaria y pluralismo informativo: Una aproximación comparada al caso de la prensa en Chile;
;
Author
Vergara, Enrique
Garrido, Claudio
Santibáñez, Abraham
Vera, Pedro
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/2587110.5354/rcm.v0i25.25871
Abstract
Through a case study to advertisers who have been faced with complaints involving its reputation, this article seeks to explore the relationship between pluralism and advertising, identifying possible risks to the Media dependence on advertising investment. From a quantitative and qualitative analysis warns that the influence of the warning on the environment is diffuse, not given directly but assumed as implicit, which involved highly complex political, commercial and professional practice, which has a major impact on content production and generation of a public discussion space. A través de un estudio de caso a empresas anunciantes que se han visto enfrentadas a
denuncias que afectan su reputación, este artículo busca explorar la relación entre pluralismo
informativo y publicidad, identificando los posibles riesgos que conlleva para el medio su
dependencia de la inversión publicitaria. Como resultado de un análisis tanto cuantitativo
como cualitativo, se advierte que la influencia del avisador sobre el medio es difusa, no se
da de forma directa sino que se asume como algo implícito, de alta complejidad donde
intervienen dimensiones políticas, comerciales y de práctica profesional, lo que impacta en
la producción de contenidos y en la generación de un espacio de discusión pública.