• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item

Approach to four creations dealing with Manuel Rodríguez from the point of view of silent movies times journalism critique and pre cinema era journalism critique .

Acercamiento a cuatro creaciones relativas a Manuel Rodríguez desde la crítica periodística de la época del cine mudo y de la era pre cinematográfica.;
;

Author
Jara, Eliana

Maturana, Carmen Luz

Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/26117
10.5354/rcm.v0i26.26117
Abstract
An approach to three silent movies is dealt together (1925; 1920; 1910) with a visual show of the pre-cinema era (1824), all of this is referred to Manuel Rodriguez. The analysis is centered in understanding through a delimited linguistic study of how they are referred to in printed texts of those days. Journalism records allow a rapprochement to the birth of cinema critique in Chile from a theme axis interested in its emergence and evolution. The main conclusions show a progressive delimitation on the part of the critique of the working areas involved in the creation, as much as a gradual differentiation between the theatrical and the cinematic acting. Furthermore, any negative consideration is diminished apart and is giving human actions to the visual material as a way of being able to define it in a more concrete manner.
 
Se plantea un acercamiento a tres películas mudas (1925, 1920, 1910) y a un espectáculo visual pre-cinematográfico (1824) referidos a Manuel Rodríguez. Se busca comprender, por medio de un análisis lingüístico acotado, la referencia que se hace de ellas en textos periodísticos de la época. Los registros periodísticos permiten un acercamiento a la gestación de la crítica cinematográfica en Chile, desde un eje temático que se interesa en su emergencia y evolución. Las principales conclusiones muestran una progresiva delimitación de las áreas de trabajo involucradas en la creación, así como de una paulatina diferenciación entre la actuación teatral y la cinematográfica. Se aminora cualquier consideración negativa y se asignan acciones humanas al material, como una forma de poder definirlo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB