Show simple item record

Utilidad de la educación en asma bronquial infantil: experiencia piloto

dc.creatorHERRERA G, ANA MARÍA
dc.creatorLEÓN C, AGUSTÍN
dc.creatorUBILLA R, CARLOS
dc.creatorPÉREZ H, MARÍA ANGÉLICA
dc.creatorLOZANO C, JAIME
dc.date2014-12-01
dc.date.accessioned2019-04-16T15:01:39Z
dc.date.available2019-04-16T15:01:39Z
dc.identifierhttps://revchilenfermrespir.cl/index.php/RChER/article/view/314
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/41056
dc.descriptionIntroduction: Even though asthmatic children in Chile have a guaranteed access to treatment, an important number of them have a severe adverse evolution, requiring hospitalization. Education in bronchial asthma is fundamental in the management of these patients, just as pharmacological therapy, as yet most Health Centers in our country do not hold educational activities. Patients and Methods: A pilot prospective study was carried out to evaluate the usefulness of bronchial asthma education, in a group of 12 patients hospitalized for asthma crisis in Clínica Santa María, Santiago de Chile. Patients were randomized in 2 groups, 7 patients receiving formal educational activities and 5 patients receiving the standard information given by their physician. Patients were followed 2, 6 and 12 months after discharge. Results: All studied patients exhibited an improvement in asthma control measured by Asthma Control Test -ACT-, as well as an improvement in quality of life, measured by a questionnaire (PaQLQ). Nonetheless, patients that received the educational activities did attend the Emergency Room less frequently and required less systemic corticosteroid treatments during the study than the patients that did not undergo formal education on asthma. Conclusions: This pilot study suggests that asthma education is a useful tool for patients, in order to achieve a better control of the disease.en-US
dc.descriptionIntroducción: A pesar que hoy en día, en Chile, todos los niños asmáticos tienen acceso garantizado al tratamiento, un número importante de ellos evoluciona en forma severa requiriendo hospitalización. La educación en asma bronquial es un pilar fundamental en el manejo de estos pacientes, al igual que el tratamiento farmacológico. Sin embargo, la mayoría de los centros asistenciales de nuestro país no contemplan actividades educativas. Pacientes y Método: Se realizó un estudio piloto, prospectivo para evaluar la utilidad de la educación en asma bronquial en un grupo de 12 pacientes hospitalizados por crisis de asma en Clínica Santa María. Los pacientes fueron distribuidos en forma aleatoria en 2 grupos, 7 pacientes recibieron una actividad educativa formal y 5 la información habitual que entrega el médico tratante al momento del alta. Los pacientes fueron seguidos a los 2, 6 y 12 meses post alta. Resultados: Ambos grupos mejoraron el grado de control de la enfermedad medido por el Asthma Control Test (ACT) y la calidad de vida medida por cuestionario PaQLQ. Los pacientes que recibieron la actividad educativa consultaron menos al servicio de urgencia y requirieron menos curas con corticoides sistémicos durante el año de seguimiento en comparación con el grupo que no la recibió. Conclusiones: La educación parece ser una herramienta útil para lograr una mejor evolución en los pacientes asmáticos.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherEditorial Iku Limitadaes-ES
dc.relationhttps://revchilenfermrespir.cl/index.php/RChER/article/view/314/627
dc.relationhttps://revchilenfermrespir.cl/index.php/RChER/article/view/314/628
dc.sourceRevista Chilena de Enfermedades Respiratorias; Vol 30 No 4 (2014): Revista chilena de enfermedades respiratorias; 197-202en-US
dc.sourceRevista Chilena de Enfermedades Respiratorias; Vol. 30 Núm. 4 (2014): Revista chilena de enfermedades respiratorias; 197-202es-ES
dc.source0717-7348
dc.source0716-2065
dc.titleImportance of education in pediatric bronchial asthma: pilot experienceen-US
dc.titleUtilidad de la educación en asma bronquial infantil: experiencia pilotoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record