Show simple item record

Educación en niños asmáticos controlados en hospital Roberto del Río: Impacto en conocimientos, adherencia y control de la enfermedad

dc.creatorHenríquez Y, María Teresita
dc.creatorCeruti D, Eliana
dc.date2013-04-01
dc.date.accessioned2019-04-16T15:01:43Z
dc.date.available2019-04-16T15:01:43Z
dc.identifierhttps://revchilenfermrespir.cl/index.php/RChER/article/view/360
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/41102
dc.descriptionIntroduction: Today is clear the role of educational programs in the control of chronic diseases. The goal was optimize the knowledge, adhesion, inhalation technique and asthma control through an educational workshop. Methods: We enrolled asthmatic patients (age 5 to 14 years), with questionnaire "control of asthma in children " (CAN). Patients with an score greater than or equal to 8 were invited to the educational workshop with a class of asthma, after a evaluation of knowledge and inhalation technique. These patients were reevaluated 6 months later. Results: 91 patients were recruited with a CAN score greater than or equal to 8, only 49 attended the workshop and 40 attended the reevaluation. Of these, 52,5% of the patients achieved a CAN score less than 8. Two patients were excluded because of modification of treatment, resulting in 47,5% of patients with CAN score less than 8. Conclusion: The education improved the knowledge, inhalation technique and adherence. Educational workshop should be implemented in our clinical practice.en-US
dc.descriptionIntroducción: El objetivo fue optimizar los conocimientos, técnica inhalatoria, adherencia y el control del asma, mediante un taller de educación. Métodos: Se enrolaron pacientes asmáticos (edad: entre 5 y 14 años), con cuestionario CAN (Control del Asma en Niños). Los pacientes con puntaje mayor o igual a 8, se invitaron a un taller de educación, se evaluó conocimientos, técnica inhalatoria y se realizó una clase sobre asma. A los 6 meses, se reevaluaron con cuestionario CAN, prueba de conocimientos y técnica inhalatoria. Resultados: Se reclutaron 91 pacientes con CAN mayor o igual a 8, de los cuales asistieron 49 al taller. En la segunda etapa asistieron 40 pacientes. En el 52,5% de los pacientes, se logró puntaje CAN menor a 8 puntos. Se excluyeron 2 pacientes, por modificación del tratamiento, como resultado final 47,5 % de los pacientes, disminuyó su puntaje CAN a menos de 8. Conclusiones: La educación mejoró conocimientos, técnica inhalatoria y adherencia. Se deberían implementar talleres educativos en nuestra práctica clínica.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherEditorial Iku Limitadaes-ES
dc.relationhttps://revchilenfermrespir.cl/index.php/RChER/article/view/360/719
dc.relationhttps://revchilenfermrespir.cl/index.php/RChER/article/view/360/720
dc.sourceRevista Chilena de Enfermedades Respiratorias; Vol 29 No 2 (2013): Revista chilena de enfermedades respiratorias; 70-74en-US
dc.sourceRevista Chilena de Enfermedades Respiratorias; Vol. 29 Núm. 2 (2013): Revista chilena de enfermedades respiratorias; 70-74es-ES
dc.source0717-7348
dc.source0716-2065
dc.titleEducation in asthmatic children controlled at Roberto del Rio Hospital: Impact on knowledge, adhesion and disease controlen-US
dc.titleEducación en niños asmáticos controlados en hospital Roberto del Río: Impacto en conocimientos, adherencia y control de la enfermedades-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record