Barroco y poder en Louis XIV de Paulo de Jolly;
Author
Andrade Kobayashi, Megumi
Abstract
This article addresses the work of Chilean poet Paulo de Jolly (1952). An enigmatic, little known figure in the Chilean poetry scene, De Jolly begun developing a poetic project in the ‘80s consisting in embodying the voice of King Louis XIV. Using comparative analysis, this article examines how, while his peers wrote -or tried to write- about torture and disappearances, Paulo de Jolly celebrated the ample gardens of the Palace of Versailles and glorified ideas regarding the will to live, the luminosity in spaces, and the mildness of life in the court. Building on these and other subjects (like the offer of this collection of poems as a model of governance for Pinochet; the emergence of the figure of an absolute and belligerent king, among others), the article proposes an interpretation of the book based on studies about the Baroque period. Este artículo aborda la obra del poeta chileno Paulo de Jolly (1952), figura enigmática y poco conocida de la poesía chilena de los ochenta, quien durante esos años comienza a desarrollar un proyecto poético que consistía en encarnar la voz del rey Louis XIV. A partir de un análisis comparado, se revisa de qué modo mientras sus pares escribían –o intentaban escribir– sobre torturas y desapariciones, Paulo de Jolly le cantaba a los amplios jardines del Palacio de Versalles y enaltecía ideas relacionadas con la voluntad de vivir, la luminosidad de los espacios y lo apacible de la vida de corte. A partir de estos y otros asuntos (como el ofrecimiento de este poemario como modelo de gobierno para Pinochet; la emergencia de una figura de un rey soberano y guerrero, entre otros) se propone una lectura del poemario a partir de los estudios sobre el Barroco.