The geographic scale of exclusion in Santiago, Chile, a territorial analysis of public policies on neighborhood regeneration and improvement of school achievement
La escala geográfica de la exclusión en Santiago de Chile. Un análisis territorial de la política pública de regeneración barrial y mejoramiento de resultados escolares
Author
Campos Medina, Fernando
Abstract
A growing number of public policies are defining the local scale as the privileged space for State intervention. By observing the spaces of intervention identified by different initiatives at local level, we find that there is rarely territorial commonality between them. What is happening there? In general terms, this has been diagnosed as an example of a lack of coordination in terms of State intervention. This paper holds an alternative explanation arguing that: the lack of spatial congruency is the result of a scale-based issue, in which the geographic extension of socio-spatial exclusion has reached a point where any selection of local spaces is possible but insufficient to address the true scope of social problems. Through the description of the intervention spaces for neighborhood regeneration and improvement of school achievement within the metropolitan area of Santiago (MAS), this paper aims to make progress towards a debate on the geography of social exclusion and public policies. Findings show that the scale of exclusion is based on macro-zones —a geography that is at a higher level than local geography —, which demarcate concentrating, extended and interstitial areas as recurring scenarios of social issues within the MAS. Un número creciente de políticas públicas define la escala local como espacio privilegiado para la intervención del gobierno. Observando los espacios de intervención definidos por diversos programas en la escala local, constatamos que raramente existe coincidencia territorial entre ellos. ¿Qué sucede allí? Generalmente esto se ha diagnosticado como ejemplo de descoordinación en la intervención del Estado. Este artículo defiende una explicación alternativa argumentando la falta de congruencia espacial es el resultado de un problema escalar, dónde la extensión geográfica de la exclusión socio-espacial ha alcanzado tal magnitud, que cualquier selección de espacios locales en su interior, resulta plausible pero al mismo tiempo insuficiente para abordar la verdadera extensión de los problemas sociales. Mediante la descripción de los espacios de intervención definidos para la regeneración de barrios y el mejoramiento de los niveles de aprendizaje en escuelas, ambos dentro del área metropolitana de Santiago (AMS), se avanzará en una discusión sobre la geografía de exclusión social y de las políticas públicas. Como resultado se destaca que la escala de la exclusión es de macro-zonas, esto es una geografía superior al nivel local, delineando zonas concentradoras, extendidas y espacios intersticiales, como espacialidades recurrentes de problemas sociales en el AMS.