Soundscape and territory. The case of San Nicolás, Cali, Colombia
Paisaje sonoro y territorio. El caso del barrio San Nicolás en Cali, Colombia
Author
Llorca, Joaquín
Abstract
Apart from architecture and the urban space, the environment also contributes –beyond any administrative delimitation– to the generation of meaningful territories. This paper addresses the relationship that exists between space and sound –understood as soundscape - in San Nicolás de Cali, a traditional place that is about to experience some changes as the result of the implementation of urban renewal policies and the modernization of the Printing industry, the predominant activity that characterizes the area. Since 1894, this neighborhood has been home to a large number of small printing businesses that left a footprint of sound generated by the subtle “industrial symphony” performed by the drumming of old and new machines and offered to passersby from 8:00 am to 6:00 pm. This three-year research project develops a theoretical proposal through the definition of the sound territory concept, which is then validated through a case study. Based on an interdisciplinary approach, this study addresses the opinions of the community and uses methodologies that combine morphological analysis with the recording, sound measurement and hearing of landscapes which are mapped. Además de la arquitectura y el espacio urbano, el ambiente contribuye, por encima de cualquier delimitación administrativa, a conformar territorios cargados de sentido para los sujetos. El presente artículo aborda la relación entre espacio y sonido, entendida como paisaje sonoro, en el barrio San Nicolás de Cali, un lugar con gran tradición que está próximo a sufrir cambios debido a políticas de renovación urbana y a las dinámicas de modernización en la industria gráfica, actividad que predomina e identifica el sector. Además de viviendas, el barrio aloja desde 1894 una gran cantidad de pequeños locales dedicados a la imprenta que dejan una huella sonora, debido a la sutil “sinfonía industrial” que el golpeteo de viejas y nuevas máquinas ofrece al peatón de las 8:00 am a las 6:00 pm. Resultado de dos años de investigación, el artículo desarrolla una propuesta teórica a través de la definición del concepto territorio sonoro posteriormente validado en el estudio de caso. Apuesta por un enfoque interdisciplinar que involucra la opinión de la comunidad y acude a metodologías que combinan el análisis morfológico del espacio con el registro, mediciones de audio y la escucha del paisaje expresado en cartografías.