A didactic proposal based on scientific inquiry for the teaching of ecological sciences
Una propuesta didáctica basada en la indagación científica para la enseñanza de las ciencias ecológicas
Author
Sabando, María Catalina
Maldonado, Karin
Acevedo, Elba
Said, Antonio
Abstract
In the area of the training of science teachers, it is becoming increasingly urgent to promote meaningful learning of disciplinary contents, as well as to have innovative teaching techniques and strategies that facilitate the learning process of the sciences in the centers schooling and the achievement of scientific literacy.This is why this article presents a didactic experience whose purpose was to develop strategies and techniques of learning focused on teaching science using the Inquiry Methodology (ABI), to strengthen academic performance and improve the development of superior skills in students of Pedagogy in Biology of the Metropolitan University ofÂ
Education Sciences (UMCE). This experience was realized in the practical activities of the Ecology of Communities course.The results showed that applying an inquiry-based methodology in the Ecology of Communities laboratory generates a better academic performance of students of Pedagogy in Biology in the area of ecological sciences, compared to the performance of those who learned in based on a traditional methodology. En el área de la formación de profesores de ciencias se hace cada vez más urgente promover el aprendizaje significativo de los contenidos disciplinares, como, asimismo, disponer de técnicas y estrategias didácticas innovadoras de enseñanza que faciliten el proceso de aprendizaje de las ciencias en los centros escolares y el logro de una alfabetización científica.Es por ello que en este artículo se presenta una experiencia didáctica cuyo propósito fue desarrollar estrategias y técnicas de aprendizaje centradas en la enseñanza de la ciencia utilizando la metodología de indagación (ABI), para fortalecer el rendimiento académico y mejorar el desarrollo de habilidades superiores en estudiantes de Pedagogía en Biología de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE). Esta experiencia se realizó en las actividades prácticas del curso Ecología de Comunidades.Los resultados evidenciaron que aplicar una metodología basada en la indagación, en el laboratorio de Ecología de Comunidades, genera un mejor desempeño académico de los estudiantes de Pedagogía en Biología en el área de las ciencias ecológicas, en comparación con el desempeño de aquellos que aprendieron en base a una metodología tradicional.