Learning between couple: the union of two worlds, visual and touch
Aprendizaje entre pares: la unión de dos mundos, visual y táctil
Author
Donoso Araya, Oriana
Abstract
We present an experience of teacher training in Differential Education, specialization Problems of Vision, in which skills are developed in the handling of manipulative skills for the use of the Braille System through peer learning, where blind students have a leading role.Peer-to-peer learning allows a mediation that recognizes and values the relationship between students. In this case, the relationship between blind students and sighted students is a strategy for the acquisition of tactile abilities and abilities.During the workshops, the tactile learning strategies make sense in this dynamic of interaction. Only in the one-to-one interaction is it possible for the student seer to put himself in the place of his blind partner. Se presenta una experiencia de formación de profesores de Educación Diferencial, especialidad Problemas de Visión, en la que se desarrollan habilidades en el manejo de destrezas manipulativas para el uso del Sistema Braille a través del aprendizaje entre pares, donde el protagonismo lo tienen estudiantes ciegos.El aprendizaje entre pares permite una mediación que reconoce y valora la relación entre los estudiantes. En este caso, la relación entre estudiantes ciegos y estudiantes videntes es una estrategia para la adquisición de habilidades y capacidades táctiles.Durante los talleres realizados, las estrategias de aprendizaje táctil cobran sentido en esta dinámica de interacción. Solo en la interacción uno a uno es posible que el estudiante vidente se ponga en el lugar de su par ciego.