School safety and disaster risk reduction in the education professional training curriculum
Seguridad escolar y reducción de riesgo de desastres en el currículum de formación de profesionales de la educación
Author
Leiva Contardo, Roberto
Guerra Pinto, Karina
Gallego Concha, Camila
Abstract
In this didactic sheet the implementation of an educational experience in Disaster Risk Reduction (RRD), in the curriculum of students of two Pedagogic careers, "Physical Education, Sports and Recreation" and "Visual Arts" of the Metropolitan University of Education Sciences, from an interdisciplinary perspective.It is considered necessary to promote and incorporate the subject of DRR in the Initial Teacher Training taking into account that, surely, teachers who are trained in our University for the Chilean school system, during their professional practice, will face some episode associated with natural or anthropic disasters.Â
Along with the above, through the implementation of this innovation project it was proposed to generate instances that tend to the development of group or collaborative work between the students of both careers taking advantage of the presence and non-contact spaces.The students' stories, as well as their audiovisual and digital productions, give an account of the lessons learned. En esta ficha didáctica se da cuenta de la implementación de una experiencia educativa en Reducción de Riesgo de Desastres (RRD), en el currículum de estudiantes de dos carreras de Pedagogía, “Educación Física, Deportes y Recreación” y “Artes Visuales” de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, desde una mirada interdisciplinar.Se considera necesario promover e incorporar la temática de RRD en la Formación Inicial Docente teniendo en cuenta que, seguramente, los profesores que se forman en nuestra Universidad para el sistema escolar chileno, durante su ejercicio profesional, enfrentarán algún episodio asociado a desastres naturales o antrópicos.Junto a lo anterior, a través de la implementación de este proyecto de innovación se propuso generar instancias que propendan al desarrollo de trabajo grupal o colaborativo entre los estudiantes de ambas carreras aprovechando los espacios presenciales y no presenciales.Los relatos de los estudiantes, así como sus producciones audiovisuales y digitales dan cuenta de los aprendizajes logrados.