• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Electrónica Diálogos Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Electrónica Diálogos Educativos
  • View Item

Characterization of images in light of scientific writings

Caracterización de las imágenes a la luz de los escritos científicos

Author
Arnal Bandres, Flor

Mata Caraballo, Rafael

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/1183
Abstract
The images surround us in our daily lives. We are immersed in a world where iconography has developed by leaps and bounds. Llikewise, the sciences in general and scientific education specifically have a specific vocabulary, with symbologies, connotations and own images which establishes a specific channel of communication for those who are immersed in it. This iconographic language goes much beyond a simple illustration, since the images provide information of the phenomenon under study. In addition, in most scientific texts, authors make use of the images to be understood in the development of laws and theories. However, in the baggage of these, a varied typology is achieved. This article aims to characterize scientific images from the perspective of scientific writings. For this, a hermeneutical analysis of four texts by authors known in the development of physical theories as Isaac Newton, Michael Faraday, Stephen Hawkins and Albert Einsten-Leopold Infeld was carried out. This shows that there are five types of images: The drawing, the schematic drawing, the graphs, the diagrams and the photograph, which can be extrapolated to other books of scientific-didactic character at university level as the one by authors Serway and Jewett (2009).
 
Las imágenes nos rodean en la cotidianidad. Estamos inmersos en un mundo donde la iconografía se ha desarrollado a pasos agigantados, asimismo, las ciencias en general y específicamente en la educación científica poseen un vocabulario específico, con simbologías, connotaciones e imágenes propias lo que establece un canal de comunicación específica para los que se encuentran inmersos en ella. Este lenguaje iconográfico va mucho más allá de una simple ilustración, puesto que las imágenes brindan información del fenómeno en estudio, además, en la mayoría de los textos científicos, los autores se hacen valer de las imágenes para hacerse entender en el desarrollo de leyes, teorías, sin embargo, en el bagaje de éstas se consigue una tipología variada. En el presente artículo se pretende caracterizar las imágenes científicas desde la visión de los escritos científicos. Para ello se realizó un análisis hermenéutico de cuatro textos de autores connotados en el desarrollo de teorías físicas como lo son Isaac Newton, Michael Faraday, Stephen Hawkins y Albert Einsten-Leopold Infeld. En el mismo se muestra que existen cinco tipos de imágenes; el dibujo, el dibujo esquematizado, las gráficas, los diagramas y la fotografía, pudiéndose extrapolar a otros libros de carácter científico-didáctico a nivel universitario como el de Serway y Jewett (2009).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB