Twitter and cartoons to problematize socio-political aspects in today's education
Twitter y caricaturas para problematizar aspectos sociopolíticos en la educación de hoy
Author
Arnal Bandres, Flor
Abstract
Education in Venezuela is facing a serious crisis in many aspects, since it not only faces a process of changes and transformations in curricular redesign but also is influenced by social, political, economic conflicts, among others. On the other hand, the political polarization so marked that is presented in the country leads to generate distortions in the way of seeing the current social phenomena. That is why this article aims to promote the use of twitter and cartoons as ways to problematize socio-political aspects in today's education. These two tools are presented to highlight the reflection of Venezuelan reality and proposes the generation of spaces for serious educational debates that promote discussions in order to visualize an education less distant from day to day reality and, on the contrary, draws attention to being part of a reality. Educational centers are not only spaces for discussing aspects of specific disciplines. We must know how to recognize virtues and weaknesses in each of our areas of habitability to make a much more harmonious coexistence, and to promote criticality in students through these technological tools. La educación en Venezuela afronta actualmente una seria crisis en muchos aspectos, dado que no solo enfrenta un proceso de cambios y transformaciones de rediseño curricular, sino que además se ve influenciados por los conflictos sociales, políticos, económicos, entre otros. Por otro lado, la polarización política tan marcada que se presenta en el país conlleva a generar distorsiones en cuanto a la manera de ver los fenómenos sociales actuales. Es por ello que presente artículo pretende promover el uso de twitter y las caricaturas como vías para problematizar aspectos sociopolíticos en la educación de hoy, para el mismo se presentan estas dos herramientas para destacar el reflejo de expresión de la realidad venezolana, así mismo se propone la generación de espacios de debates educativos serios que promuevan discusiones en pro de visualizar una educación menos alejada del día a día y por el contrario, llamar la atención a que somos parte de una realidad, los centros educativos no solo son espacios para discutir aspectos de disciplinas específicas, sino que, debemos saber reconocer virtudes y debilidades en cada uno de nuestros ámbitos de habitabilidad para hacer una convivencia mucho más armónica, proponer la criticidad en los estudiantes mediante herramientas tecnológicas.