Physical activity level and body image perception in students - a systematic review
Nivel de actividad física y la percepción de la imagen corporal de estudiantes - una revisión sistemática
Author
Cabral dos Santos Silva, Marilene
Leal Cortez, Antônio Carlos
Abstract
Introduction: during adolescence, several physical changes take place and with the onset of these changes, the concern about physical appearance increases. During this period, the risk of discontentment with body image is high and, thus, influences self-image and self-esteem, which may, in turn, generate possible psychological disorders. Objective: to verify the correlation between physical activity level and students’ self-perception of their body image perceived at school, through a systematic review. Methodology: a systematic review was conducted which contemplated articles that have assessed the level of development in students’ body image and physical disorders at schools, published in English, Spanish and Portuguese, since the year 2000. The search in articles was carried out in the SciELO, PubMed, Web of Science, Science Direct and BIREME databases, using the intersection of three sets of bibliographic search terms: body image, physical activity and schools. Results: out of 126 articles analyzed, only one article was found to relate physical activity level to body image. Conclusion: no correlation between physical activity level and students’ self-perception of their image at school was found (not directly quoted as such by authors), but it can be diagnosed that physical dissatisfaction causes adolescents to work out excessively. Introducción:en el período de la adolescencia se producen varios cambios físicos, con la aparición de estos cambios aumenta la preocupación por la apariencia física. En este período, el riesgo de insatisfacción corporal es grande e influye en la imagen de sí mismo y la autoestima, que puede generar posibles trastor-nos psicológicos.Objetivo: determinar, a través de una revisión sistemática, la correlación entre el nivel de actividad física y la propia imagen corporal percibida en la escuela. Métodos: se utilizó una revisión sistemática, de artículos que evaluaron el nivel de desarrollo de la imagen corporal y trastornos físicos en la escuela, publicado desde 2000 en Inglés, portugués y español. La búsqueda de artículos se realizó en las bases de datos SciELO, PubMed, Web of Science, Science Direct y BIREME utilizando tres conjuntos de intersecciones de términos de búsqueda bibliográfica: la imagen corporal, la actividad física y la escuela. Resultados: de 126 artículos analizados, frente a sólo un artículo que vincula el nivel de actividad física con la imagen corporal. Conclusión: no hubo correlación en el nivel de actividad física y la percepción de la imagen en la escuela, citado explícitamente por los autores, pero se puede diagnosticar que la insatisfac-ción corporal hace que los adolescentes excesivamente practiquen ejercicios físicos.