• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Ciencias de la Actividad Física
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Ciencias de la Actividad Física
  • View Item

Effects of a physical and cognitive stimulation program on the self-perception of the functional status in older adults

Efectos de un programa de estimulación físico-cognitiva sobre la autopercepción de la funcionalidad en adultos mayores

Author
Castillo Molina, Gastón

Corvalán Vallejos, Francisca

Sazo Quiroz, Nicolás

Concha Cisternas, Yeny

Full text
https://revistacaf.ucm.cl/article/view/115
10.29035/rcaf.18.2.5
Abstract
Purpose: To determine the effect of an 8-week physical-cognitive stimulation program on the self-perception of the functional status in older adults. Methodology: Pre-experimental, longitudinal and prospective study. Fifty-nine women and fifteen men between 65 and 80 years old performed 24 ses-sions of physical-cognitive stimulation, 3 times a week for 8 weeks. The self-perception of the adults ́ functional status was evaluated at the beginning and at the end of the intervention. The Student's t-test was used to compare mean scores for the self-perception evaluated in older adults. An alpha level of 0.05 was considered. Results: The self-perception of the functional status in older adults improved after taking part in a physical-cognitive stimulation program (p <0.001; d = 0.28) in men (p = 0.010, d = 0.18) and women (P = 0.002, d = 0.33). Conclusions: The results of this study indicate that older adults (women and men) improve their self-perception of their functional status after participating in a physical-cognitive stimulation program.
 
Propósito: determinar el efecto de un programa de 8 semanas de estimulación físico-cognitiva sobre la autopercepción de la funcionalidad en adultos mayores. Metodología: estudio de tipo pre-experimental, longitudinal y prospectivo. Participaron 59 mujeres y 15 hombres entre 65 y 80 años de edad quienes realizaron 24 sesiones de estimulación físico-cognitiva con una frecuencia de 3 veces por semana, durante 8 semanas. Se evaluó la autopercepción de la funcionalidad al inicio y al final de la intervención. Se utilizó la prueba t de Student de una cola para muestras relacionadas para comparar la autopercepción de los adultos mayores evaluados antes y después de la intervención. Se consideró un nivel alfa de 0.05. Resultados: la autopercepión de funcionalidad de los adultos mayores intervenidos mejoró luego de ser sometidos a un programa de estimulación físico-cognitiva (p < 0.001; d = 0.28) en hombres (p = 0.010; d = 0.18) y mujeres (p = 0.002; d = 0.33). Conclusiones: los resultados de este estudio señalan que los adultos mayores (mujeres y hombres), mejoran su autopercepción de funcionalidad luego de participar en un programa de estimulación físico-cognitiva.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB