Evaluation of cognitive-perceptive abilities in university athletes
Evaluación de habilidades perceptivo-cognitivas en deportistas universitarios
Author
Mardones-Tare, Claudia
Moya-Vergara, Fabián
Rodríguez-Canales, Carolina
Ortiz-Marholz, Paula
Arriaza-Ardiles, Enrique
Abstract
The objective of this study was to evaluate the cognitive-perceptive ability of selected athletes from Universidad Playa Ancha by means of a technological tracking tool for multiple objects within a visual field (Neurotracker). The researchers applied quantitative methods based on the positivist paradigm of descriptive type. The sample size consisted of 101 female and male athletes from various majors, all of whom were selected through the convenience sampling method. The data was analyzed using inferential descriptive statistics. The study results demonstrate that the sports classification (open structure and closed structure) influences the perception/cognitive performance of the athletes, showing a strong relationship to the number of hours of athletic training. Both variables were found to be directly proportional to the results and there were significant differences based on sex/gender. El objetivo de este estudio ha sido evaluar la habilidad perceptiva cognitiva de los deportistas seleccionados de la Universidad de Playa Ancha a través de una herramienta tecnológica de seguimiento de objetos múltiples dentro de un campo visual (Neurotracker). Se utilizó una metodología de carácter cuantitativo enmarcado dentro del paradigma positivista de tipo descriptivo. La muestra fue de 101 deportistas de diversas disciplinas y ambos sexos, todos escogidos a través del método de muestreo por conveniencia o selección intencionada. Los datos obtenidos fueron analizados a través de estadística descriptiva inferencial. Los resultados muestran que la clasificación del deporte (estructura abierta y estructura cerrada) influencia el rendimiento perceptivo-cognitivo del deportista, existiendo una estricta relación con las horas de entrenamiento. Ambas variables son directamente proporcional a los resultados y, se presentan diferencias significativas según sexo.