Current curriculum problems in physical education in Latin America. A systematic review
Problemas actuales de los currículos en la educación física en Iberoamérica. Una revisión sistemática
Author
Coutín, Abilio
Gastélum, Gabriel
Guedea, Julio César
Abstract
Curriculum studies has kept the attention not only from pedagogues and teachers, but from the entire educational society, looking for answers and lines of action for the improvement of current education. The purpose of this study is to introduce to the audience to theoretical and practical implications that are involved within the curriculum terms in Physical Education (P.E). Objective: To analyze the current curriculum problematics in P.E across Latin America. Methodology: A systematic review of different peer-reviewed articles was made, articles that evaluated curriculum design and their problematics within different countries, articles published from 2013 to the present. Research engines used, were data bases such as "Scielo", "Scopus", "Web of Science,” "Redalyc" and Google scholar, using the descriptors, Curriculum, Physical Education, and Latin America. Article languages that were selected, were Portuguese, English and Spanish. Results: From a total of 35 articles, only 6 were selected according to descriptors such as Curriculum, Physical Education, Latin America. Conclusion: It can be said that there is a lack conceptual clarity, lack of scientific rigor, existing incongruence in diverse attempts to involve different curriculum meanings, but it seems to be a subject were students are still showing interest. El estudio del currículo ha llamado la atención no sólo de maestros pedagogos, sino de toda la sociead educativa, ante la búsqueda de respuestas o líneas de acción para mejorar la educación actual. La intención del presente trabajo es introducir al lector a las implicaciones teóricas y prácticas que confiere el término currículo de la Educación Física (EF). Objetivo: Analizar las problemáticas sobre los currículos actuales de la EF en Iberoamérica. Método: se utilizó una revisión sistemática, de artículos que evaluaron los diseños curriculares y su problemática en diversos países, publicados desde 2013 hasta la actualidad. La búsqueda de artículos se realizó en las bases de datos "Scielo", "Scopus", "Web of Science", "Redalyc" y Google académico, utilizando los siguientes descriptores, Curricular, Educación Física, Iberoamérica. En términos de búsqueda bibliográfica en los idiomas portugués/inglés/español. Resultados: de 35 artículos analizados, sólo 6 se vincularon con los descriptores Curricular, Educación Física, Iberoamérica. Conclusión: Se denuncia esa poca claridad conceptual, ese ensayo error; esa falta de sustento científico, esa incongruencia que ha existido en los distintos intentos por llevar a cabo diversas acepciones curriculares, pero también que sigue siendo una asignatura de interés para los estudiantes.