Show simple item record

Errores humanos autorreferenciados por automovilistas de la ciudad de Bahía Blanca, Argentina;
;

dc.creatorBuedo, Paola
dc.creatorSilberman, Pedro
dc.creatorMujica, Daiana
dc.date2017-11-27
dc.identifierhttps://revistasaludpublica.uchile.cl/index.php/RCSP/article/view/47655
dc.identifier10.5354/0719-5281.2017.47655
dc.descriptionObjective: To describe the types of errors reported by drivers who commuted in the city of Bahia Blanca between September 2014 and April 2015. Method: Quantitative descriptive cross-sectional study. A convenience sample was defined, and a structured digital survey, based on the Spanish-translated version of the “Driver Behaviour Questionnaire”, was constructed and then validated using the Delphi method. Data were analyzed with SPSS statistical software. Results: Of the automobilists surveyed, 30% reported having nearly colliding with a bicycle or motorcycle while making a turn; 36.3% said they have had to brake suddenly to avoid a collision because they were distracted and did not realize the vehicle in front of them had slowed down; and 25.3% had forgotten to use the turn signal before turning or changing lanes. In addition, only 80-2% of respondents always wear a seat belt; 11-4% do not respect red lights; 43.9% use their phones while driving; and 22.9% admit driving while intoxicated over the legal alcohol limit. Finally, 38% report being impatient and accelerating out of a traffic light, while 62.7% have riskily passed a slower vehicle, due to impatience. Conclusions: Driving an automobile is a complex situation that requires multiple skills and, most fundamentally, a sense of respect and solidarity with other drivers, coupled with punitive control of serious yet preventable human errors.en-US
dc.descriptionObjetivo: Describir los tipos de errores que referencian los conductores de automóviles que circularon en la ciudad de Bahía Blanca durante el período septiembre 2014 y abril de 2015. Método: Estudio descriptivo de corte transversal de tipo cuantitativo. Se definió una muestra por conveniencia y se confeccionó una encuesta en formato digital, de tipo estructurada, dirigida a los automovilistas, teniendo como base el “Driver Behaviour Questionnaire” en la versión traducida al español. Luego fue validada mediante el método Delphi. Se analizó con software estadístico SPSS. Resultados: El 30% al realizar un giro, estuvo a punto de chocar con una bicicleta o moto. Un 36,3% sostuvo que por ir distraído, se dio cuenta tarde de que el vehículo de adelante redujo su velocidad debiendo frenar bruscamente para evitar el choque, el 25,3% se olvida de utilizar el guiñe antes de girar o cambiar de carril. El 80,2% usa siempre el cinturón de seguridad. El 11,4% pasa los semáforos en rojo. Un 43,9% utiliza el celular mientras maneja y el 22,9% de los encuestados reconoce que alguna vez condujo por encima del límite legal de alcohol. El 38% se impacienta y acelera bruscamente a la salida de un semáforo y un 62,7% se impacienta y se adelanta de forma arriesgada a un vehículo lento. Conclusiones: El manejo es una situación compleja que requiere de múltiples habilidades pero fundamentalmente una conciencia de respeto y solidaridad sumado a un enfático control punitorio sobre errores voluntarios graves.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Medicina, Universidad de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistasaludpublica.uchile.cl/index.php/RCSP/article/view/47655/50025
dc.rightsDerechos de autor 2017 Revista Chilena de Salud Públicaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Salud Pública; Vol. 21 Núm. 1 (2017); 19-27es-ES
dc.source0719-5281
dc.source0717-3652
dc.titleHuman errors self-reported by automobilists from bahia blanca, Argentinaen-US
dc.titleErrores humanos autorreferenciados por automovilistas de la ciudad de Bahía Blanca, Argentinaes-ES
dc.titlefr-CA
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record