• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Literatura
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Literatura
  • View Item

Modernidad literaria y la entrada de las mujeres a la esfera pública en los discursos de Bello, de Hostos y Mistral

Literary modernity and women's entry to the public sphere in the discourses of Bello, Hostos and Mistral;

Author
Falabella Luco, María Soledad

Full text
https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/24857
Abstract
La entrada a la esfera pública de mujeres se prefigura en la independencia cultural americana basada en la cultura letrada, encarnada en el prólogo de la Gramática de Andrés Bello. El proyecto de modernización cultural propuesto por Bello contiene dos impulsos: la voluntad pedagógica, que se revisará a través de un análisis de la propuesta de Eugenio María de Hostos, y el dialogismo lingüístico, que se configura como un espacio contiguo, polifónico, que busca dignificar al castellano de América frente al de España. Esta doble articulación de la cultura letrada prevé la incorporación de nuevas voces a la norma, lo que describiremos con el caso de Gabriela Mistral y su propuesta pedagógica.
 
Women’s entry into the public sphere can be prefigured in Latin American cultural independency strives, which were based on a lettered culture. The foreword to Andrés Bello’s Gramática, the embodiment of this culture, is a cultural modernization project that bears two impulses, one of pedagogical will and another of linguistic dialogism. The first impulse will be dealt with an analysis of Eugenio María de Hostos’ discourse. The second one is built as a contiguous polyphonic space that seeks to dignify American Spanish in relation to the peninsular variation. This double articulation of the lettered culture allows for the incorporation of new voices into the norm, as is the case of Gabriela Mistral and her pedagogic discourse.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB