Transgressive intimacy in the fiction of Costamagna, Fernández, Jeftanovic, Maturana and Meruane. Can we refer to a new literary generation?
La intimidad transgresora en la ficción de Costamagna, Fernández, Jeftanovic, Maturana y Meruane ¿Podemos hablar de una nueva generación literaria?;
;
Author
Zheng, Nan
Abstract
The present work, framed primarily in the discourse of intimacy, Jacques Rancière’s theory of the aesthetic regime of art and Wendy Brow's revision of Foucault's reflecctions on Neoliberalism, examines the chilean fictions of the last two decades by Alejandra Costamagna, Nona Fernández, Andrea Jeftanovic, Andrea Maturana and Lina Meruane. The literary production of these female writers disagrees with patriarchal norms and those established by the neoliberal rationality dominated by the homo oeconomicus. This article analyzes the possibility of classifying these writers as a new literary generation of the post-dictatorship, which could be more inconvenient than benefical, since it would represent a gesture which could be establishing divisions between feminine and masculine; private and public; the sublime in art and the banality of everyday life. El presente trabajo, enmarcado primordialmente en el discurso de la intimidad, los estudios sobre el régimen estético del arte de Jacques Rancière y las revisiones de Wendy Brown de las reflexiones de Foucalt sobre el neoliberalismo, examina la ficción chilena de las últimas décadas, escrita por Alejandra Costamagna, Nona Fernández, Andrea Jeftanovic, Andrea Maturana y Lina Meruane. La producción literaria de estas autoras disiente de las normas patriarcales y de las establecidas por la racionalidad neoliberal dominada por el homo oeconomicus. En este trabajo se analizará la posibilidad de agrupar a las escritoras en una generación literaria de la postdictadura, lo que podría suponer más inconvenientes que ventajas, dado que constituiría un gesto en el que se podrían estar estableciendo particiones entre lo femenino y lo masculino, lo privado y lo público, lo sublime del arte y lo banal de la vida cotidiana.