The visions of Julian of Norwich between gothic style and abstraction
Las visiones de Juliana de Norwich entre el estilo gótico y la abstracción;
Author
Cirlot, Victoria
Abstract
This article presents the relationship between the images that emerge from the visionary experience and the art of the time. The aim is to verify how visionary images fit in many cases the expressive forms coined by the iconographic tradition, which derives in part from the function of images in meditative and devotional practices. The visions of the recluse Julian of Norwich (c. 1342-43-1416), conform to the Gothic style, both by theme (the Passion of Christ) and by the mode of treatment, designed to provoke in the viewer / reader emotions and an intense compassionate feeling. Furthermore, this study will try to show how in the visionary experience new and unusual images can emerge that will only come to build a style or an artistic tendency centuries later. Este artículo plantea la relación entre las imágenes que resultan de la experiencia visionaria y el arte de la época. Se trata de comprobar cómo las imágenes visionarias se ajustan en muchos casos a las formas expresivas acuñadas por la tradición iconográfica, lo cual deriva en parte de la función de las imágenes en las prácticas meditativas y devocionales. Las visiones de la reclusa Juliana de Norwich (1342/3-ca 1416), se ajustan al estilo gótico, tanto por temática (la Pasión de Cristo) como por el modo de tratamiento, destinado a provocar en el espectador/lector emociones y un intenso sentimiento compasivo. Pero además este estudio tratará de mostrar cómo en la experiencia visionaria pueden emerger imágenes nuevas e insólitas que solo llegarán a construir un estilo o una tendencia artística siglos más tarde.