Marriage as a space of “defragmentation” on the displaced mapuche-huilliche in the city of Santiago, Chile, during the second half of the seventeenth Century (1669-1678)
El matrimonio como espacio de “desfragmentación” entre mapuche-huilliches desnaturalizados a Santiago de Chile durante la segunda mitad del siglo XVII (1669-1678)
Author
Valenzuela Márquez, Jaime
Abstract
Throughout the seventeenth century the frontier war in Southern Chile was characterized byraids that were oriented towards pillage and the capture of indigenous peoples who had beendeclared to be legally enslavable since 1608. Deported to central Chile, Coquimbo or Lima,Mapuche and southern Huilliche were part of a generalized experience of communal uprooting, thefragmentation of social networks, territorial links and above all the destruction of familiar ties ofindividuals who were exposed to the traumatic experiences of violent abduction and perpetual exilefrom their homeland.The objective of this article is to delineate the signs of this fragmentation and to then studythe recomposition trends –or “defragmentation”– that were observed among the Indians uponmarriage, within the urban context of the Chilean capital and the surrounding area. This analysisis based on records from the Sagrario parish and centers around an historical moment of transitionbetween the rise of the capture and traffic of this “rebel” Indians and the abolition of legal slavery. A lo largo del siglo XVII la guerra fronteriza en el sur de Chile se caracterizó por las raziasorientadas al pillaje y captura de indios declarados legalmente esclavizables desde 1608. Deportadoshacia Chile central, Coquimbo o Lima, los mapuches y huilliches meridionales se inscribirán, así,en una generalizada experiencia de desarraigo comunitario, fragmentación de redes sociales, delos vínculos territoriales y, sobre todo, destrucción de lazos familiares; marcas que acompañaránlos avatares de aquellos individuos sometidos a las traumáticas experiencias del rapto violento ydestierro perpetuo desde sus lugares de origen.El objetivo de este artículo es delinear los indicios de dicha fragmentación y, luego, estudiarlas tendencias de recomposición –o “desfragmentación”– que se observan entre estos indígenasal vincularse en matrimonio, en el contexto urbano de la capital chilena y su comarca. El análisisse sustenta en los registros de la parroquia del Sagrario y se sitúa en una coyuntura histórica detransición entre el auge de captura y tráfico de indios “rebeldes”, y la aboliciónde su esclavitud legal.