“I do not ask God anything else but to take my life before I see the patriots.” Religion and fear: the emotions of the last realist defenders (1818-1822)
“No le pido a Dios otra cosa que me quite la vida antes que yo vea a los patriotas”. Religión y miedo: las emociones de los últimos defensores realistas (1818-1822)
Author
Fuentes, David
Abstract
The royalist resistance, which has existed in Chile since 1818-1822, is a process little examined in Chilean historiography. The importance of this post-independence period has typically been centered on the government of Bernardo O’Higgins. Less well-known are the impact of the royalist resistance at the national level, as well as the emotions of these men andwomen who defended the last vestiges of the Monarchy in South America. This article examines fear as the most important emotion felt by the men and women of the resistance, a fear which was highly inflected with Christian ideas and meanings. The article first describes the security that Christianity provided to faithful royalists. Furthermore, it explores the divine fear that they suffered from two perspectives: on the one hand, a fear which was associated with patriots as heretics and enemies of the Monarchy and the Christian religion and, on the other hand, an internal and personal fear of betraying the political system as understood to be elaborated by God La resistencia realista existente en Chile desde 1818-1822, es un proceso poco abordado por la historiografía chilena. El énfasis de la etapa post-independencia ha estado centrado en el gobierno de Bernardo O’Higgins. Menos conocido es el impacto que tuvo la resistencia realista a nivel nacional y las emociones de estos hombres y mujeres que defendieron los últimos vestigios de la Monarquía al sur de América. Este trabajo estudia el miedo como la emoción más importante que sintieron los hombres y mujeres realistas, la cual estuvo combinada con fuertes asociaciones cristianas. Se describe, en un principio, la seguridad que el cristianismo entregaba a los fieles realistas en la resistencia. Luego se estudia el miedo divino que padecieron desde dos perspectivas: un miedo asociado a los patriotas como herejes y enemigos de la Monarquía y dela religión cristiana y, finalmente, un miedo interno y personal ante traicionar el sistema político elaborado por Dios.