Relevance of incorporating intercultural competences training courses for undergraduate students of Social Work in Chile
Relevancia de incorporar la formación en competencias interculturales de comunicación en la formación de pregrado de Trabajo Social en Chile
dc.creator | Dittborn, Claudia Silva | |
dc.creator | Ramírez, Catalina | |
dc.creator | Martínez, María José | |
dc.date | 2018-01-29 | |
dc.identifier | http://www.autoctonia.cl/index.php/autoc/article/view/54 | |
dc.identifier | 10.23854/autoc.v2i1.54 | |
dc.description | In the context of increasing migration to Chile, it is pertinent that Social Work interventions begin to incorporate intercultural communication strategies. In order to facilitate this, the training of undergraduate students in this area is essential. The article will analyze the presence or absence of training courses in intercultural communication skills in the undergraduate programs of Chilean schools for Social Work. It attempts to explain this presence or absence based on Latin American perspectives of Social Work. Additionally, the article analyzes both the traditions of International Social Work that have elaborated theoretical-methodological perspectives on the issue as well as the Chilean migratory context, in order to propose guidelines that can facilitate the inclusion of this perspective in the professional training and education of undergraduates in Social Work. | en-US |
dc.description | Dada la creciente migración en Chile se hace cada vez más pertinente que las intervenciones de Trabajo Social incorporen estrategias interculturales de comunicación. Para ello la formación de estudiantes de pregrado es esencial. El artículo analizará la presencia o ausencia de cursos de formación en competencias interculturales de comunicación en las mallas de pregrado de Escuelas de Trabajo Social chilenas e intentará explicar esta presencia/ausencia en base a las perspectivas del Trabajo Social latinoamericano. Además, se analizarán las tradiciones de Trabajo Social internacional que han elaborado perspectivas teórico-metodológicas en la materia y el contexto migratorio chileno, para finalmente proponer lineamientos que permitan la inclusión de esta perspectiva en la formación profesional de pregrado. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Bernardo O'Higgins | es-ES |
dc.relation | http://www.autoctonia.cl/index.php/autoc/article/view/54/134 | |
dc.source | Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia; Vol. 2 No. 1 (2018): January-June; 108-122 | en-US |
dc.source | Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia; Vol. 2 Núm. 1 (2018): Enero-Junio; 108-122 | es-ES |
dc.source | 0719-8213 | |
dc.source | 10.23854/autoc.v2i1 | |
dc.subject | Intercultural competences, Cultural diversity, Migration | en-US |
dc.subject | competencias interculturales | es-ES |
dc.subject | diversidad cultural | es-ES |
dc.subject | migración | es-ES |
dc.title | Relevance of incorporating intercultural competences training courses for undergraduate students of Social Work in Chile | en-US |
dc.title | Relevancia de incorporar la formación en competencias interculturales de comunicación en la formación de pregrado de Trabajo Social en Chile | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | texto | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia
\([0-9]{4}\)