Non-motorized urban transport: the potential of bicycle in Temuco
Transporte urbano no motorizado: el potencial de la bicicleta en la ciudad de Temuco
Author
Eltit Neumann, Verónica Xaviera
Abstract
The transformations experienced by Temuco are not oblivious to the changes undergone by middle cities as a consequence of globalization, specifi cally the evolution of the spatial mobility of its inhabitants. The explosive growth of the vehicle fl eet and changes in the ways of living present a challenge for the urban structure, leading up to the upgrade and deregulation of urban planning systems. The main consequence, especially for Temuco, is a disjointed, unfinished and without any hierarchy road structure, which, along the increase in the (public and private) motorization, have created traffic jams. In this scenario, analyses, reflections and proposals are made regarding new forms of mobilization. This paper discusses the use of the bicycle as an option to public transport in Temuco by taking into account the advantages this city offers for this type of transport. To achieve this goal, the development of proper infrastructure is needed so as to ensure not only safe, clear and fast circulation, but also general policies aimed at promoting the use of the bicycle in the city. Las mutaciones sufridas por la ciudad de Temuco no están ajenas a las transformaciones sufridas por las ciudades intermedias a raíz de la globalización, en especial en la evolución de la movilidad espacial de sus habitantes. Por un lado, el aumento explosivo del parque automotriz, y por otro la modificación de formas de habitar, ha puesto en aprietos la estructura urbana, obligando a actualizar y a hacer más flexibles los instrumentos de planificación. Las principales consecuencias, en especial en Temuco, son una estructura vial inconexa, trunca y sin jerarquía, que junto con la ampliación de la taza de motorización (tanto pública como privada) ha provocado congestión y atochamiento. Bajo este escenario nacen análisis, reflexiones y propuestas en relación a nuevas formas de movilizarse, donde en esta oportunidad se desarrolla la idea de la bicicleta como una muy buena opción de transporte público no motorizado para la ciudad de Temuco, considerando las ventajas que la ciudad presenta para el desarrollo de esta forma de movilización. Para lograr este objetivo es necesario el desarrollo de una infraestructura adecuada, que permita una circulación segura, expedita y rápida; pero también de políticas generales que fomenten y eduquen sobre el uso de la bicicleta en la ciudad.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Transport and its Integration with the Urban Environment: How Do We Incorporate the Benefit of Urban Elements in Transport Projects Cost-benefit Analysis?
Navarro, Isidora; Pontificia Universidad Católica de Chile; Galilea, Patricia; Pontificia Universidad Católica de Chile; Hidalgo, Rocío; Pontificia Universidad Católica de Chile; Hurtubia, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 44, núm. 132 (2018) -
Comparative Assessment on Transit Oriented Development (TOD) Level Around Transport Nodes of Large Cities: Complementary Methods of Decision Support
Campos-Sánchez, Francisco-Sergio; Universidad de Granada; Abarca-Álvarez, Francisco-Javier; Universidad de Granada; Serra-Coch, Gloria; Universidad Politécnica de Cataluña; Chastel, Charlotte; Ingeniería urbana. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 45, núm. 134 (2019) -
The deregulation of urban transport. Background and application of the neoliberal project in passenger transport in Santiago de Chile, 1974 - 1983
Castillo Fernández, Simón; Vila Muga, Waldo Claudio. Tiempo Histórico; No 26 (2023): Tiempo Histórico; 15-36