Current Issues and Challenges of Training for Citizenship
Los problemas y desafíos actuales de la formación ciudadana
Author
Lobatón Patiño, Ramiro
Abstract
This article reflects on the main issues and challenges that training for citizenship faces within contemporary democratic societies, and the role that the training centers for teachers should play in its execution. It applies the critical-hermeneutic method and, within a prospective framework, some pressing issues for the training for citizenship are identified, in the light of the following challenges: deepening the understanding of democracy and citizenship in plural societies; strengthen the commitment of training for citizenship with democracy; redefining schools as public spaces and promoting the study of training for citizenship as a proper discipline in faculties of education. This article contributes to rethink training for citizenship inside initial training for teachers. El presente artículo reflexiona sobre los principales problemas y desafíos que afronta la formación ciudadana dentro las sociedades democráticas contemporáneas y el rol que deben jugar los centros de formación docente en su consecución. Utilizando el método crítico hermenéutico y dentro un marco prospectivo se identifican algunos problemas apremiantes para la formación ciudadana a la luz de los siguientes desafíos: Profundizar la comprensión de la democracia y de las ciudadanía en sociedades plurales; fortalecer el compromiso de la formación ciudadana por la democracia; recuperar la reflexión pedagógica para pensar la formación ciudadana; redefinir las escuelas como espacios públicos y promover el estudio de la formación ciudadana como disciplina en las facultades de pedagogía. El artículo contribuye a repensar la formación ciudadana dentro la formación inicial docente.