• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Palabra y Razón
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Palabra y Razón
  • View Item

Current Issues and Challenges of Training for Citizenship

Los problemas y desafíos actuales de la formación ciudadana

Author
Lobatón Patiño, Ramiro

Full text
http://revistapyr.ucm.cl/article/view/217
Abstract
This article reflects on the main issues and challenges that training for citizenship faces within contemporary democratic societies, and the role that the training centers for teachers should play in its execution. It applies the critical-hermeneutic method and, within a prospective framework, some pressing issues for the training for citizenship are identified, in the light of the following challenges: deepening the understanding of democracy and citizenship in plural societies; strengthen the commitment of training for citizenship with democracy; redefining schools as public spaces and promoting the study of training for citizenship as a proper discipline in faculties of education. This article contributes to rethink training for citizenship inside initial training for teachers.
 
El presente artículo reflexiona sobre los principales problemas y desafíos que afronta la formación ciudadana dentro las sociedades democráticas contemporáneas y el rol que deben jugar los centros de formación docente en su consecución. Utilizando el método crítico hermenéutico y dentro un marco prospectivo se identifican algunos problemas apremiantes para la formación ciudadana a la luz de los siguientes desafíos: Profundizar la comprensión de la democracia y de las ciudadanía en sociedades plurales; fortalecer el compromiso de la formación ciudadana por la democracia; recuperar la reflexión pedagógica para pensar la formación ciudadana; redefinir las escuelas como espacios públicos y promover el estudio de la formación ciudadana como disciplina en las facultades de pedagogía. El artículo contribuye a repensar la formación ciudadana dentro la formación inicial docente.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB