Show simple item record

Liderazgo y comunicación: prolegómeno reflexivo para escuelas de enfoque inclusivo

dc.creatorManosalva Mena, Sergio
dc.date2019-01-02
dc.identifierhttps://revistas.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/52118
dc.identifier10.5354/2452-5014.2019.52118
dc.descriptionIn this article, in order to initiate a reflection on inclusive approach schools, the concepts of leadership and communication are exposed from the theoretical systemic perspective of Niklas Luhmann. The concept of epistemology of the biology of knowledge of Humberto Maturana is also presented. The definition of the concept of leadership explored in this article is closely linked to an understanding of communication as the basal autopoietic capacity that makes possible the viability of any social system, whether productive or not, whether or not it has profitability purposes.This relationship between leadership and communication allows to raise the thesis that all leaders must operate with a high degree of communicative intelligence in order to preserve the adaptive viability of a social system and, in particular, in the case of educational systems that, being in diversity, must broaden their communicative spectrum beyond their borders, a sine qua non condition to be inclusive.en-US
dc.descriptionCon el propósito de iniciar una reflexión en torno a escuelas de enfoque inclusivo, en el presente artículo se exponen los conceptos de liderazgo y comunicación desde la perspectiva teórica sistémica de Niklas Luhmann, y de epistemología de la biología del conocer de Humberto Maturana. La definición del concepto de liderazgo que se explora en este artículo está estrechamente vinculada a una comprensión de la comunicación como la capacidad basal autopoiética que hace posible la viabilidad de todo sistema social, sea o no productivo, tenga o no fines de rentabilidad. Esta relación entre liderazgo y comunicación permite levantar la tesis de que toda/o líder debe operar con un alto grado de inteligencia comunicativa para conservar la viabilidad adaptativa de un sistema social, en particular si se trata de sistemas educativos que, al ser en la diversidad, deben ampliar su espectro comunicativo más allá de sus fronteras, condición sine qua non para ser inclusivos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherCentro Saberes Docentes (ex Programa de Educación Continua para el Magisterio, PEC), Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/52118/54767
dc.sourceRevista Saberes Educativos; Núm. 2 (2019): Enero-junio 2019; 144-161es-ES
dc.source2452-5014
dc.titleLeadership and Communication: Reflective Preface For Inclusive Approach Schoolsen-US
dc.titleLiderazgo y comunicación: prolegómeno reflexivo para escuelas de enfoque inclusivoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePeer-reviewed articleen-US
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record