• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Bernardo O’Higgins
  • Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Bernardo O’Higgins
  • Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia
  • View Item

Cultural Citizenship in students of Public Normal Schools of Mexico city

Ciudadanía Cultural en estudiantes de Escuelas Normales públicas de Ciudad de México

Author
Aguayo Rousell, Hilda Berenice

Full text
http://www.autoctonia.cl/index.php/autoc/article/view/118
10.23854/autoc.v3i2.118
Abstract
The objective of the research was to explore the attitudes and manifestations of acceptance, rejection and / or discrimination against indigenous populations in students of 5 public normal schools in Mexico City, as features of their cultural citizenship. 319 students participated. Association of words with the term indigenous inductor was used and semantic networks with 3 categories were used: acceptance, discrimination and denunciation. In the results it was found that in the total word network there were expressions of discrimination, but in the core of the network there were only terms of acceptance and denunciation. It is concluded that even when it is repeatedly pointed out that there is no discrimination towards these communities, everyday expressions show the opposite. Although there are specific curricular subjects on Civic Education, few normal schools institutions emphasize the training of teachers as citizens, overlooking the importance of this dimension in a country like Mexico, which is trying to move towards democracy.
 
El objetivo de la investigación fue explorar las actitudes y manifestaciones de aceptación, rechazo y/o discriminación frente a las poblaciones indígenas en estudiantes de 5 escuelas normales públicas de la Ciudad de México, como rasgos de su ciudadanía cultural. Participaron  319 alumnos. Se utilizó la asociación de palabras con el término inductor indígenas y se emplearon redes semánticas con 3 categorías: aceptación, discriminación y denuncia. En los resultados se encontró que en la red total de palabras sí hubo expresiones de discriminación, pero en el núcleo de la red únicamente hubo términos de aceptación y denuncia. Se concluye que aun cuando se señala reiteradamente que no hay discriminación hacia estas comunidades, las expresiones cotidianas muestran lo contrario. Aunque existen asignaturas curriculares específicas sobre Educación Ciudadana, pocas instituciones normalistas enfatizan la formación de los docentes como ciudadanos, soslayando la importancia de esta dimensión en un país como México, que intenta avanzar hacia la democracia.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB