A review of deaf education experience in Chile from the language sciences
Una revisión a la experiencia educacional sorda en Chile desde las ciencias del lenguaje
Author
Huaiquinao Briceño, Gustavo
Rebolledo González, Sergio
Abstract
The aim of this study focuses not only on the inherent bilingualism of deaf children from the linguistic perspective but also the right of being educated in their mother tongue, especially understanding the role that language plays in both, the configuration and the settlement of Deaf culture in terms of deaf children’s educational experience.
The purpose of this investigation is enhance educational approaches by means of a critical literature revision in order to broaden the discussion among researchers within the field of linguistics and education. By doing so, we try to broaden the scientific dissemination towards sign language in Chile and its role inside the classroom. El foco de este estudio se concentra en explicar desde la lingüística el bilingüismo inherente de los/as niños sordos/as en Chile y el derecho a ser educados en su lengua materna, entendiendo el rol que juega el lenguaje para la configuración y asentamiento de la cultura sorda en su experiencia educacional.
El propósito de esta investigación es realizar a través de una lectura crítica de la literatura una investigación de los enfoques educacionales con el fin de enriquecer el dialogo entre investigadores/as dentro del área de la lingüística y la educación. De esta manera, se busca poder ampliar la difusión respecto a la LS en Chile y su rol dentro del aula.