• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

The humanized dragon as a rewriting of Saint George’s legend in Kenneth Grahame’s “The Reluctant Dragon”

El dragón humanizado como reescritura de la leyenda de San Jorge en “The Reluctant Dragon”, de Kenneth Grahame

Author
Rivera Donoso, Paula

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1440
Abstract
The aim of this article is to analyse how the dragon figure in the children’s tale “The Reluctant Dragon” (1868), by the English author Kenneth Grahame, departs from its negative conceptions in the medieval genres of romance and hagiography, through a humanized characterization. This characterization is expressed in the use of refined language and the tendency to affection, to spectacle, and peace. The creature’s profile will determine the decisions of the rest of the main characters, the Boy and Saint George, against the expectations of the townspeople, who wish to witness a duel between knight and dragon as mere entertainment, without the complexity of its original sense. The development of this conflict and its peaceful resolution allow to read this tale as a humorous retelling of Saint George’s legend, one that reimagines the archetypes of knight and dragon and that questions the malign and benign stereotypes that are traditionally associated to them, through characters with will and interests of their own.
 
Este artículo pretende analizar cómo la figura del dragón del relato infantil “The Reluctant Dragon” (1898), del inglés Kenneth Grahame, se aparta de sus concepciones negativas de los géneros medievales del romance y la hagiografía desde una caracterización humanizada, expresada tanto en el uso refinado del lenguaje como en la tendencia a la afectación, al espectáculo y a la paz. Este perfil de la criatura condicionará las decisiones del resto de los protagonistas, el Niño y San Jorge, ante las expectativas de los pueblerinos, que anhelan presenciar un duelo entre el caballero y el dragón como una diversión desprovista de la complejidad de sus sentidos originales. El desarrollo de este conflicto y su pacífica resolución permiten interpretar este cuento como una reescritura con matices humorísticos de la leyenda de San Jorge y el dragón, que reinventa los arquetipos de ambos y que cuestiona los estereotipos malignos y benignos asociados tradicionalmente a cada uno a través de personajes con voluntad e intereses propios.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB