• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de la Frontera
  • Perspectivas de la Comunicación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de la Frontera
  • Perspectivas de la Comunicación
  • View Item

Study about online video quality in science communication

Estudio de calidad del vídeo online en la comunicación de la ciencia

Author
de Lara González, Alicia

García-Avilés, José Alberto

Full text
http://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/1908
10.4067/S0718-48672019000100185
Abstract
Communicators and scientific journalists who work in the communication of popular science face certain peculiarities typical of this specialized area: communicating complex concepts and making them attractive to the general public. To achieve this goal, and taking into account that the internet and online video have become great allies of science divulgation, the journalist needs to know and master the peculiarities of online scientific video. The objective of this research is to determine what features make online video an effective tool to communicate science. The methodology used combines qualitative and quantitative techniques. On the one hand, it carries out a content analysis on a sample of 900 online videos on science, specifically on three current scientific topics: vaccines, nanotechnology and climate change. And, in parallel, interviews have also been conducted with a panel of nine experts: scientific journalists, producers, academics and web video experts. The conclusions suggest that online videos about science, of very various types, are usually brief and easy to understand, with a mainly informative objective. Despite the recommendations of the experts, they do not usually have elements of entertainment.
 
Los divulgadores y periodistas que trabajan en la comunicación de la ciencia se enfrentan a algunas particularidades propias de esta área especializada: trasladar los conceptos complejos para que sean asequibles y hacerlos atractivos al gran público. Para conseguirlo, y teniendo en cuenta que internet en general y el vídeo online en particular se han convertido en grandes aliados de la divulgación, el periodista necesita conocer y dominar las particularidades del vídeo online científico. El objetivo de la presente investigación se centra en determinar qué características convierten al vídeo online en una herramienta eficaz para comunicar la ciencia. La metodología empleada combina técnicas cualitativas y cuantitativas. Por una parte, se ha realizado un análisis de contenido sobre una muestra de 900 vídeos online de tres temas de actualidad científica: vacunas, nanotecnología y cambio climático. Por otra, se ha entrevistado a un panel de nueve expertos: periodistas científicos, productores, académicos y expertos en vídeo web. Las conclusiones apuntan que los vídeos online sobre ciencia, de tipología muy variada, suelen ser breves y de fácil comprensión, con un objetivo principalmente informativo y que, a pesar de las recomendaciones de los expertos, no suelen contar con elementos de entretenimiento.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB