Engagement and profile of users who comment online science and health news: a case study
Participación y perfil de los usuarios que comentan noticias de ciencia y salud online: estudio de caso
Author
González-Pedraz, Cristina
Pérez-Rodríguez, Ana Victoria
Full text
http://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/191810.4067/S0718-48672019000100101
Abstract
The news receiver has become a main player in the online environment. He is now able to participate in them by making comments, amplifying or sharing news. The present case study analyzes the type of participation and the profile of the users who make comments to online news on scientific-health issues. Content analysis is applied to 2970 comments collected in news about the relationship between red and processed meats and cancer published in the Spanish-language newspaper with the largest audience on the Internet, elpais.com, between October 26, 2015 and February 1, 2018. First, the participation generated by this news is quantified from the functions 'Like' and ‘Dislike’, responses to comments and multimedia elements provided. Second, the profile of the commentator is outlined - anonymity, gender, affiliation and advertising use. Third, it is analyzed if two aspects of the profile -anonymity and sex- are related with the emission of uncivil comments, the transmission of stereotypes and the scientific contestation. The results suggest that first comments and the 'Like' or ‘Dislike’ buttons generate a kind of "calling effect" or "imitation effect" that incites participation. There is a profile 'type' of commentator: a user who frequently comments on that media under a pseudonym. Finally, anonymity is used to make uncivil comments and to transmit stereotypes. El receptor de noticias se ha convertido en un actor principal en el entorno online, ya que ahora es capaz de participar en ellas realizando comentarios, amplificándolas o compartiéndolas. El presente estudio de caso analiza el tipo de participación y el perfil de los usuarios que realizan comentarios a noticias online de temática científico-sanitaria. Se aplica un análisis de contenido a 2970 comentarios recogidos en noticias sobre la relación entre carnes rojas y procesadas y cáncer publicadas en el periódico de habla hispana con mayor audiencia en Internet, elpais.com, entre el 26 de octubre de 2015 y el 1 de febrero de 2018. Primero, se cuantifica la participación que generan estas noticias a partir de las funciones de ‘Me gusta’ y ‘No me gusta’, respuesta a comentarios y elementos multimedia aportados-; segundo, se esboza el perfil del comentarista -anonimato, sexo, filiación y uso publicitario-; y tercero, se relacionan dos aspectos del perfil, anonimato y sexo, con la emisión de comentarios incívicos, la transmisión de estereotipos y la contestación científica. Los resultados apuntan que, cuando se emiten los primeros comentarios o se pulsan las opciones ‘Me gusta’ o ‘No me gusta’ se produce una especie de “efecto llamada” o “efecto imitación” que incita a la participación. También que existe un perfil ‘tipo’ de comentarista: un usuario que comenta habitualmente en el medio bajo un pseudónimo. Finalmente, se observa que los usuarios se amparan en el anonimato para realizar comentarios incívicos y para transmitir estereotipos.