Evaluación del ambiente educacional en programas de especialización médica.
Author
Herrera, Cristian; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Olivos, Trinidad; Facultad de Psicología, Universidad Alberto Hurtado
Román, José Antonio; Facultad de Psicología, Universidad Alberto Hurtado
Larraín, Antonia; Facultad de Psicología, Universidad Alberto Hurtado
Pizarro, Margarita; Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Solís, Nancy; Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Sarfatis, Alberto; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Torres, Patricio; Departamento de Psiquiatría, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Padilla, Oslando; Departamento de Salud Pública, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Le Roy, Catalina; Departamento de Pediatría y Ciurgia Infantil, Facultad de Medicina, Campus Centro, Universidad de Chile
Riquelme, Arnoldo; Departamento de Gastroenterología y Centro de Educación Médica, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Abstract
EVALUATION OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN MEDICAL SPECIALTY PROGRAMS Background: The Postgraduate Hospital Education Environment Measure (PHEEM) questionnaire, is a valid and reliable instrument to measure the educational environment (EE) in postgraduate medical education. Aim: To evaluate the EE perceived by the residents of a postgraduate training program using the PHEEM. Material and methods: The PHEEM was applied in 2010-2011 in 35 specialty programs. We calculated their individual results and compared means of both global and individual domain scores of the PHEEM, by gender, university of origin and nationality. Cronbach’s alpha coefficients and D study (Generalizability theory) were performed for reliability. Results: Three hundred eighteen residents were surveyed (75.7% of the total universe). The mean score of the PHEEM was 105.09±22.46 (65.7% of the maximal score) which is considered a positive EE. The instrument is highly reliable (Cronbach´s alpha=0.934). The D study found that 15 subjects are required to obtain reliable results (G coefficient=0.813). There were no significant differences between gender and university of origin. Foreigners evaluated better the EE than Chileans and racism was not perceived. The programs showed a safe physical environment and teachers with good clinical skills. The negative aspects perceived were a lack of information about working hours, insufficient academic counseling, and scanty time left for extracurricular activities. Conclusions: This questionnaire allowed us to identify positive aspects of the EE, and areas to be improved in the specialty programs. The PHEEM is a useful instrument to evaluate the EE in Spanish-speaking participants of medical specialty programs.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
INTRODUCTION OF VIRTUAL PATIENTS TO CLINICAL CASE PORTFOLIOS FOR UNDERGRADUATE MEDICAL STUDENTS.
Figueroa, Catalina; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.; Calvo, Ignacio; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.; González, Carolina; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.; Sandoval, Daniela; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.; Padilla, Oslando; Departamento de Salud Pública, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.; Le Roy, Catalina; Departamento de Pediatría, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.; Delfino, Alejandro; Departamento de Anestesiología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arab, Juan Pablo; Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.; Pizarro, Margarita; Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.; Solís, Nancy; Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.; Riquelme, Arnoldo; Departamento de Gastroenterología; Centro de Educación Médica, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 143, núm. 2 (2015): FEBRERO 2015 -
Prevalencia de síndrome de Gilbert y sus determinantes genéticas en población chilena.
Méndez, Luis; Departamentos de Gastroenterología Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Lagos, Marcela; Laboratorio Clínico , Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Quiroga, Teresa; Laboratorio Clínico Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Margozzini, Paula; Departamentos de Salud Púbica, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Azócar, Lorena; Departamentos de Gastroenterología Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Molina, Héctor R; Departamentos de Gastroenterología Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Vera, Alejandra; Departamentos de Laboratorio Clínico Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Villarroel, Luis; Departamentos de Salud Púbica, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Arrese, Marco; Departamentos de Gastroenterología Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;; Hampe, Jochen; Department of Internal Medicine, University Hospital Schleswig-Holstein, Kiel, Germany.; Buch, Stephan; Department of Internal Medicine, University Hospital Schleswig-Holstein, Kiel, Germany.; Miquel, Juan F; Departamentos de Gastroenterología, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;. Revista Médica de Chile; Vol. 141, núm. 10 (2013): OCTUBRE 2013 -
IDENTIFYING THE MAIN TRAINING NEEDS OF POSTGRADUATE MEDICAL PROGRAM MANAGERS
Herrera, Cristián A; Departamento de Salud Pública, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile; NIKLITSCHEK, Ian; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile; Pizarro, Margarita; Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile; Solís, Nancy; Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile; Olivos, Trinidad; Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile; Rojas, Viviana; Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile; Etcheberry, Lorena; Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile; Rivera, Horacio; Escuela de Construcción Civil, Facultad de Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile; Muñoz, Estrella; Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile; Bitrán, Marcela; Centro de Educación Médica, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile; Padilla, Oslando; Departamento de Salud Pública, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile; Riquelme, Arnoldo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Revista Médica de Chile; Vol. 141, núm. 9 (2013): SEPTIEMBRE 2013