EVALUATION OF AN ONLINE HEALTH PROMOTION DIPLOMA
Evaluación de un programa de educación a distancia en Promoción de Salud para la Atención Primaria en Chile.
Author
Salinas, Judith; Instituto de Nutrición y Tecnología de los Alimentos (INTA) Universidad de Chile, Chile
Muñoz, Carolina; Instituto de Nutrición y Tecnología de los Alimentos (INTA) Universidad de Chile, Chile
Albagli, Andrea; Instituto de Nutrición y Tecnología de los Alimentos (INTA) Universidad de Chile
Vio, Fernando; INTA Universidad de Chile
Abstract
Background: Health promotion in Chile is essential, considering its current epidemiologic status where chronic diseases are predominant. Aim: To report the evaluation of an on-line Diploma in health promotion for Primary Health Care professionals. Material and methods: Two hundred sixty four professionals from all regions of the country (40% rural and 60% urban) took the Diploma. It lasted 8 months with 248 academic hours distributed in 5 modules with a total of 15 Units. The program was evaluated with four surveys answered by the students (general description of participants, mid-term, final and follow-up). Results: Students were highly satisfied with the program and especially with its interactive methodology which included tutorials, individual and group assignments, online discussions and a final project. The drawbacks were time restrictions and limited internet access. Ninety percent of students completed the course with an overall mean grade of 5.57 (out of a 1-7 scale). The follow-up survey showed that students implemented the new health promotion knowledge acquired, and put in practice their final assignment in their local counties. Also, most students improved their working conditions. Conclusions: The on-line interactive and participative methodology applied in this Diploma had positive results and the evaluation model can be applied in other health promotion on-line education programs. Existe la necesidad de formar recursos humanos en promoción de salud con educación a distancia para llegar a todas las comunas y enfrentar la actual situación epidemiológica del país. El objetivo de este artículo es evaluar un Diploma de educación a distancia en promoción de salud para profesionales de la Atención Primaria de Salud, aportando un modelo para futuros programas de formación a distancia en promoción de salud. El Diploma se realizó con 264 profesionales en 145 comunas (40% rurales y 60% urbanas) de todas las regiones del país, durante 8 meses y 248 horas académicas, en 5 Módulos de Aprendizaje con 15 Unidades Docentes. La evaluación se realizó mediante 4 encuestas (línea de base, intermedia, final y de seguimiento). Los resultados mostraron una altasatisfacción de los estudiantes por la metodología participativa empleada que incluye tutorías, ejercicios individuales y grupales, foros y trabajo final, a pesar de barreras como falta de tiempo y acceso a internet. La aprobación final fue alta (90,15%) yla nota promedio fue un 5,57 (escala 1-7). La encuesta de seguimiento mostró que los alumnos aplicaban los conocimientos adquiridos en promoción de salud, que el trabajo final se implementó en las comunas y la mayoría mejoró su situación laboral. Se concluye que la metodología participativa e interactiva de educación a distancia empleada en este Diploma tiene resultados muy positivos y puede ser utilizada en la formación a distancia en promoción de salud.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Physical Education in Chile: One Tells the History of the Discipline in the Writings of the First Official Publication of Physical Education Institute of the University of Chile (1934-1962)
Poblete Gálvez, Carolina; Moreno Doña, Alberto; Rivera García, Enrique. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 2 (2014); 265-282 -
Contextual justice, indigenous rights and multinational companies in Ngulumapu (Chile): Contextual justice, indigenous rights and multinational companies in Ngulumapu (Chile)
Salas Astrain, Ricardo. Revista nuestrAmérica; Vol. 7 Núm. 14 (2019): (semestral: julio-diciembre) -
Desafíos de planificación urbana en la definición de valores patrimoniales en el sur de Chile. Un estudio de caso de Valdivia: Una ciudad de madera en el sur de Chile/Urban planning challenges in the definition of heritage values in southern Chile. A cas
Saelzer, Gerardo; Asuah, Augustine Yaw; Hosni, Jilan; Ruiz-Tagle, Antonio. Urbano; V.22, N.40 (NOV. 2019): MISCELÁNEA; 88 - 107