• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Médica de Santiago
  • Revista Médica de Chile
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Médica de Santiago
  • Revista Médica de Chile
  • View Item

EVALUATION OF AN ONLINE HEALTH PROMOTION DIPLOMA

Evaluación de un programa de educación a distancia en Promoción de Salud para la Atención Primaria en Chile.

Author
Salinas, Judith; Instituto de Nutrición y Tecnología de los Alimentos (INTA) Universidad de Chile, Chile

Muñoz, Carolina; Instituto de Nutrición y Tecnología de los Alimentos (INTA) Universidad de Chile, Chile

Albagli, Andrea; Instituto de Nutrición y Tecnología de los Alimentos (INTA) Universidad de Chile

Vio, Fernando; INTA Universidad de Chile

Full text
http://www.revistamedicadechile.cl/ojs/index.php/rmedica/article/view/3027
Abstract
Background: Health promotion in Chile is essential, considering its current epidemiologic status where chronic diseases are predominant. Aim: To report the evaluation of an on-line Diploma in health promotion for Primary Health Care professionals. Material and methods: Two hundred sixty four professionals from all regions of the country (40% rural and 60% urban) took the Diploma. It lasted 8 months with 248 academic hours distributed in 5 modules with a total of 15 Units. The program was evaluated with four surveys answered by the students (general description of participants, mid-term, final and follow-up). Results: Students were highly satisfied with the program and especially with its interactive methodology which included tutorials, individual and group assignments, online discussions and a final project. The drawbacks were time restrictions and limited internet access. Ninety percent of students completed the course with an overall mean grade of 5.57 (out of a 1-7 scale). The follow-up survey showed that students implemented the new health promotion knowledge acquired, and put in practice their final assignment in their local counties. Also, most students improved their working conditions. Conclusions: The on-line interactive and participative methodology applied in this Diploma had positive results and the evaluation model can be applied in other health promotion on-line education programs.
 
Existe la necesidad de formar recursos humanos en promoción de salud con educación a distancia para llegar a todas las comunas y  enfrentar la actual situación epidemiológica del país. El objetivo de este artículo es evaluar un Diploma de educación a distancia en promoción de salud para profesionales de la Atención Primaria de Salud, aportando un modelo para futuros programas de formación a distancia en promoción de salud. El Diploma se realizó con 264 profesionales en 145 comunas (40% rurales y 60% urbanas) de todas las regiones del país, durante 8 meses y 248 horas académicas, en 5 Módulos de Aprendizaje con 15 Unidades Docentes. La evaluación se realizó mediante 4 encuestas (línea de base, intermedia, final y de seguimiento). Los resultados mostraron una altasatisfacción de los estudiantes por la metodología participativa empleada que incluye tutorías, ejercicios individuales y grupales, foros y trabajo final, a pesar de barreras como falta de tiempo y acceso a internet. La aprobación final fue  alta (90,15%) yla nota  promedio fue un 5,57 (escala 1-7). La encuesta de seguimiento mostró que los alumnos aplicaban los conocimientos adquiridos en promoción de salud, que el trabajo final se implementó en las comunas y la mayoría mejoró su situación laboral. Se concluye que la metodología participativa e interactiva de educación a distancia empleada en este Diploma tiene resultados muy positivos y puede ser utilizada en la formación a distancia en promoción de salud.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Physical Education in Chile: One Tells the History of the Discipline in the Writings of the First Official Publication of Physical Education Institute of the University of Chile (1934-1962) 

    Poblete Gálvez, Carolina; Moreno Doña, Alberto; Rivera García, Enrique. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 2 (2014); 265-282
  • Desafíos de planificación urbana en la definición de valores patrimoniales en el sur de Chile. Un estudio de caso de Valdivia: Una ciudad de madera en el sur de Chile/Urban planning challenges in the definition of heritage values in southern Chile. A cas 

    Saelzer, Gerardo; Asuah, Augustine Yaw; Hosni, Jilan; Ruiz-Tagle, Antonio. Urbano; V.22, N.40 (NOV. 2019): MISCELÁNEA; 88 - 107
  • Teaching and learning law and artificial intelligence in Chile: On the minor in Artificial Intelligence and Law at the Universidad Autónoma de Chile 

    Contreras Vásquez, Pablo; Azuaje Pirela, Michelle; Díaz Fuenzalida, Juan Pablo; Bedecarratz Scholz, Francisco; Bozzo Hauri, Sebastián; Finol González, Daniel. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 8 Núm. 2 (2021); 281-302
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB