• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Palabra y Razón
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Palabra y Razón
  • View Item

Relation of the practice of physical activity and the academic performance in students of Santiago of Chile

Relación de la práctica de actividad física y el rendimiento académico en escolares de Santiago de Chile

Author
Maureira Cid, Fernando

Díaz Mallea, Ianice

Foos Espuña, Pía

Ibañez Alarcón, Camilo

Molina Carrión, Danilo

Aravena Muñoz, Francisco

Bustos Sepúlveda, Cristóbal

Barra Menares, Miguel

Full text
http://revistacaf.ucm.cl/article/view/40
Abstract
Numerous researchers have studied the relation between the practice of physical activity and improvement in diverse cognitive functions such as attention and learning. The objective of the present study was to determine if the practice of physical activity has an influence of on academic performance in mathematics, language, history and sciences. 309 secondary education students at two schools of Santiago, Chile, were evaluated. The results show a relation between the number of weekdays of physical activity and performance in mathematics (p=0.003), but not in language (p=0.752), history (p=0.129) or sciences (p=0.100). The results also show a relation between the weekly duration of physical activity and mathematics (r = 0.173, p=0.000), as well as the average marks of the four subject (r=0.119, p=0.036). The relation between the practice of physical activity and academic performance in mathematics is possible due to executive cerebral functions, which are fundamental in learning processes and in motor execution and which possess shared elements with the solution of abstract mathematical problems.
 
Se ha estudiado la relación de la práctica de actividad física con funciones cognitivas como la atención y el aprendizaje. El objetivo del estudio fue determinar si existe influencia de la práctica de actividad física en el rendimiento académico de matemáticas, lenguaje, historia y ciencias. Se evaluaron 309 estudiantes de enseñanza secundaria de dos colegios de Santiago de Chile. Los resultados muestran relación entre los días de práctica por semana de la actividad física y el rendimiento en matemáticas (p=0,003), pero no en lenguaje (p=0,752), historia (p=0,129) y ciencias (p=0,100). También muestran relación entre el tiempo de práctica de actividad física semanal y matemáticas (r =0,173, p=0,000) y el promedio de notas de las cuatro signaturas (r=0,119, p=0,036). La relación de la práctica de actividad física y el rendimiento académico en matemáticas es posible gracias a las funciones ejecutivas cerebrales, fundamentales en el proceso de aprendizaje y ejecución motriz y que posee algunos elementos en común con la solución de problemas abstractos de la matemática.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB