• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • Castalia
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • Castalia
  • View Item

Excepción, infancia y revuelta

Author
Díaz Letelier, Gonzalo

Full text
http://revistas.academia.cl/index.php/castalia/article/view/1588
10.25074/07198051.33.1588
Abstract
El siguiente ensayo intenta una explicación de la suposición metafísico-política que se expresa en la práctica gubernamental del régimen de Sebastián Piñera en Chile: un hilemorfismo que concibe la soberanía a través de la articulación entre un principio formal de orden y una materia pasiva necesitada de que se le imprima una forma. Tal suposición sería visible en la actuación de la Ministra de Educación, Marcela Cubillos, en torno al vínculo entre infancia y política: al asumir un substrato de vida plástica, concebido como una materia pasiva que recibe una forma en un mundo estructurado orgánicamente por un principio activo y trascendental de orden. Esto implica que, si educar es conducir –porque, en principio, los niños serían puros y pasivos–, entonces los niños serías susceptibles de ser "bien educados" –conducidos en la pureza de su dócil pasividad al hábito en el orden naturalizado–, o, por el contrario, "politizados" –si se rebelan cuestionando e interrumpiendo la normalidad del régimen en vigor.   Palabras clave: Infancia, política, hilemorfismo, soberanía, gobierno.   *****   Exception, childhood and revolt   Abstract   The following essay attempts an explanation of the metaphysical-political assumption that is expressed in the  governmental  practice  of  the  Sebastián  Piñera's  regime  in  Chile:  a  hilemorphism  that  conceives sovereignty through the articulation of a formal principle of order and a passive matter needed to be printed a form. Such an assumption would be visible in the performance of the Minister of Education, Marcela Cubillos, around the link between childhood and politics: by assuming a plastic life substrate, conceived as a passive matter that receives a form in a world organically structured by an active and transcendental principle of order. This implies that, if educating is conducting –because in principle children would be pure and passive–, then children are likely to be or"well educated" –driven in the purity of their ductile passivity to  habit  in  the  naturalized  order-,  or,  on  the  contrary,  "politicized" –if  they  revolt  by  questioning  and interrupting the normality of the current regime.   Keywords: Childhood, politics, hilemorphism, sovereignty, government.  
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB